רוצה לוודא שהעסק שלך מתנהל באופן יעיל וחכם, מנהל את כל הספרים בצורה תקינה ובשורה התחתונה, חוסך כמה שיותר?
מלאו פרטים עכשיו וניצור קשר בקרוב!
למידע וייעוץ מקצועי



    למידע נוסף וייעוץ מקצועי >
    למידע נוסף וייעוץ מקצועי X
    השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם



      איך פותחים עסק – 5 צעדים לפתיחת עסק עצמאי

      איך פותחים עסק מול רשות המיסים
      תוכן עניינים

      קיבלתם החלטה על פתיחת עסק עצמאי, מברוק!


      הכול כבר מוכן ונראה שאתם בדרך הנכונה להצליח. אך רגע לפני שיוצאים לדרך החדשה, קבלו כמה פרטי מידע חשובים, שיסייעו במענה על השאלה איך לפתוח עסק, לפחות בהיבט של מיסוי, ועתידים לחסוך לך מאות ואף אלפי שקלים וגם למנוע אי נעימות מיותרת.

       

      לפני שנצלול פנימה נזכיר כי על כל בעל עסק לנהל פנקסי חשבונות (הנהלת חשבונות) עפ"י חוק.

       

       

      במדריך זה תמצאו מידע חשוב ושימושי אודות פתיחת עסק עצמאי וההתנהלות מול הרשויות הרלוונטיות: מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי.

       

      עוד במדריך לעסק החדש: התנהלות תקינה מול הרשויות ודיווח על הפעילות העסקית בצורה תקינה לרשויות, מהם ההבדלים בין עוסק פטור לעוסק מורשה, כיצד מדווחים על פעילות העסק לרשויות, כיצד מתבצע התשלום לרשויות, מהן הוצאות מוכרות בעסק ומהו הדו"ח השנתי ולמי מגישים אותו.

      לפני פתיחת עסק – הבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה

      כאשר פותחים עסק חדש אחד הדברים שצריכים לקחת בחשבון הוא איזה סוג של עוסק להיות, עוסק פטור או עוסק מורשה? רישום העוסק חייב להתבצע, לא יאוחר מהיום שבו החלה הפעילות העסקית.

       

      משפטים כמו "מדובר על פתיחת עסק עצמאי קטן" או "יש לי מספר מצומצם של עסקאות" אינם מספקים את רשויות המיסים ויש צורך בהבנה והערכה של מחזור העסקאות על מנת לקבוע את הדרך האולטימטיבית להתנהלות תקינה ואידיאלית, כמו כן חשוב להבין בדיוק איך מחשבים מחזור שנתי של עסקאות, בדיוק למטרה הזאת תצטרכו להצטייד ברואה חשבון מומחה. 

       

      מחזור העסקאות של עוסק פטור

      ההבדל הראשון והעיקרי בין עוסק פטור לעוסק מורשה הוא מחזור העסקאות השנתי. כאשר מחזור העסקאות השנתי של עוסק פטור, נכון לשנת 2024 הוא עד לגובה של 120,000 ש"ח. הכוונה היא שעסק חדש שהגדיר את עצמו כעוסק פטור בפני הרשויות, מחזור העסקאות בו לא יעלה על הסכום הנ"ל בשנת המס.

       

      המינוח "עוסק פטור" כוונתו היא שהעסק פטור ממס ערך מוסף, נתון זה יכול להיות שיקול רציני בבחירת סוג העסק כיוון ומדובר בחיסכון של 17% מס כאשר מתבצעות העסקאות.

       

      עוסק פטור לא מזדכה על מע"מ תשומות ולא יכול לגבות מע"מ עסקאות.

       

      מע"מ תשומות זהו המס שמשלמים עסקים על ההוצאות שלהם בעסק (קניות, חשמל, הוצאות שוטפות וכד'), ומע"מ עסקאות זהו המס שמשלמים על כל ההכנסות בעסק. עוסק פטור, כשמו כן הוא, פטור מכל מה שקשור למע"מ.

       

      העסק לא משלם מס על ההכנסות אבל מצד שני גם לא יכול לקזז את המס על ההוצאות כנגד ההכנסות. עוסק פטור מחויב על פי חוק להפיק "קבלה" על כל הכנסה שמקבל.

       

      מחזור העסקאות של עוסק מורשה

      עוסק מורשה הוא עוסק שמחזור עסקאותיו עולה על 120,000 ש"ח בשנת מס.
      מומלץ לשקול היטב אם לפתוח עסק בצורה הזאת של עוסק מורשה, גם אם אתה בטוח שמחזור העסקאות יעלה על הסכום הנ"ל.

       

      עוסק מורשה משלם מס בגובה 17% על כל ההכנסות בעסק אבל מצד שני יכול לקזז את המס על ההכנסות אל מול המס שהוא משלם על ההוצאות השוטפות בעסק.


      את ההפרש שנותר יש לשלם למס ערך מוסף. לדוגמה: עסק קנה סחורה ב 100 ש"ח כולל מע"מ, סכום המע"מ 17 ש"ח. אותו עסק מכר סחורה ב 200 ש"ח כולל מע"מ, סכום המע"מ 34 ש"ח. ההפרש בין מס העסקאות למס התשומות הוא 17 ש"ח ואת סכום זה יש לשלם למס ערך מוסף.

       

      איך פותחים עסק בקלות

      איך פותחים עסק עצמאי?

      הדבר החשוב ביותר בשני הסוגים שהצגנו לעיל (עוסק מורשה או פטור) הוא שבכל מקרה כל עסק חייב לשמור בצורה מסודרת את כל החשבוניות של ההכנסות בעסק ויחד עם זאת את כל החשבוניות של הוצאות העסק, אלה משמשים כאסמכתא לביצוע הפעילות בעסק בעת הרישום.

       

      בשביל לדווח לרשויות מגישים את כל החשבוניות הרלוונטיות להנהלת החשבונות של העסק. כל עסק פעיל, בין אם הוא עוסק פטור או עוסק מורשה, חייב לעשות הנהלת חשבונות בעסק.

      עוסק מורשה מחויב על פי חוק להפיק "חשבונית מס" על כל הכנסה שיש לו בעסק.

       

      איך פותחים תיק במע"מ?

      אחרי שהבנו את ההבדלים העיקריים בין עוסק פטור לעוסק מורשה והחלטנו על פתיחת עסק עצמאי העונה לאחת מההגדרות הללו על מנת להשלים את פתיחת עסק מול רשות המיסים, יש לפתוח תיק במס ערך מוסף. לשם כך יש לגשת למס ערך מוסף באזור מגוריכם.

       

      המסמכים הדרושים לרישום עוסק במס ערך מוסף:

      • טופס 821
      • צילום ת.ז
      • צילום פנקס שקים או אישור בעלות על חשבון בנק
      • חוזה שכירות (במידה יש)
      • תעודת מקצוע (במידה ויש)

       

      לאחר שפתחת תיק במע"מ וקיבלת אישור זמני על הפתיחה אתם יכולים וצריכים להוציא חשבוניות ללקוחות של העסק שלכם. משרד להנהלת חשבונות יכול לחסוך את כל הפרוצדורה ולעזור לכם להוציא תעודת עוסק זמנית במקום.

       

      חשוב לדעת בעניין עוסק מורשה: בעלי מקצועות חופשיים (רשימה ארוכה של בעלי מקצוע ביניהם פסיכולוגים, רופאים, פיזיותרפיסטים, וטרינרים, מהנדסים, הנדסאים, אדריכלים, עורכי דין, שמאים ועוד) מחויבים לרוב להיות עוסק מורשה גם אם מחזור העסקאות שלהם בעסק נמוך מ-120,000 ש"ח.

       

      כיצד מדווחים על פעילות העסק?

      ישנן שלוש רשויות שמולן צריך לעבוד כשפותחים עסק ומנהלים עסק: מס ערך מוסף, מס הכנסה וביטוח לאומי.

       

      תשלום מע"מ לעסק

      מס ערך מוסף משולם לפי מחזור העסקאות בעסק, הכוונה היא: סך כל ההכנסות שהיו בעסק במהלך תקופת הדיווח. כפי שציינו בסעיף הקודם, ניתן לקזז את המס על ההכנסות כנגד המס על ההוצאות, באותה תקופת דיווח, ואת ההפרש משלמים למע"מ.

       

      תשלום מס הכנסה לעסק

      מס הכנסה משלמים לפי הרווח הנקי של העסק במהלך שנת המס. התשלום מתבצע בצורה של "מקדמות". מס הכנסה מקבל הערכה (במקרה של עסק חדש) על צפי ההכנסות בעסק ולפי המידע הזה נקבע אחוז המקדמה שיש לשלם.


      בכל תקופת דיווח מסתכלים על סך כל ההכנסות בעסק כפול אחוז המקדמה שנקבע לעוסק ואת המכפלה משלמים למס הכנסה.

       

      עסק פעיל מגיש את כל החשבוניות הרלוונטיות להנהלת חשבונות של העסק, ואלה דואגים לסדר ולמיין הכל על מנת להגיש דו"ח מסודר לרשויות ולבצע את התשלום הנדרש בפועל.

       

      פתיחת עסק עצמאי

       

      דיווח של עוסק פטור לרשויות המס

      כאשר מדובר על עוסק פטור הדיווח פשוט יותר. "עוסק פטור" שומר אצלו את כל החשבוניות של העסק (הוצאות והכנסות) וכל 4 חודשים או פעם אחת בשנה (משתנה מעסק לעסק) מגיש את החומר להנהלת חשבונות.

       

      הגשת החומר כל ארבעה חודשים תורמת לביצוע ביקורת על העוסק כדי לדעת אם הוא צפוי לעבור את התקרה (120,000 ש"ח), וכך למנוע קנסות מיותרים בזמן המעבר מפטור למורשה. בסוף השנה מגישים דו"ח שנתי למס הכנסה על כל פעילות העסק ואלה בוחנים אם העסק צריך לשלם מס הכנסה או לא.

       

      לעניין עוסק מורשה: עוסק מורשה מגיש את החומר להנהלת חשבונות כל חודש ובדרך כלל הדיווח מתבצע כל חודשיים לרשויות, ישנם עסקים אשר ידווחו אחת לחודש עד התאריך 15 לחודש.

       

      בהנהלת חשבונות קולטים את החומר ומוציאים דו"ח דו חודשי לעוסק המורשה שעל פיו מחשבים ומבינים כמה עליו לשלם לרשויות.

       

      כל נתוני הדו"חות מתבססים על החומר שאותו העוסק המורשה הגיש להנהלת חשבונות.

       

      לכן, יש חשיבות מאוד גדולה לשמור ולהגיש את כל החומר השוטף בעסק (כל הניירת). גם במקרה של עוסק מורשה מוגש דו"ח שנתי למס הכנסה בסוף שנת המס, והרשות בוחנת גם במקרה הזה אם על העסק לשלם יותר או פחות.

       

      תשלום ביטוח לאומי לעסק

      עצמאי נדרש לשלם ביטוח לאומי על פי המחזור השנתי שלו. כאשר מדובר על עסק חדש, מגישים הערכה לביטוח לאומי, בדיוק כמו למס הכנסה, על צפי ההכנסות מהעסק לשנה הקרובה. ביטוח לאומי קובע מחזור שלפיו העוסק משלם, את המחזור מחלקים ל 12 חודשים ואת הסכום שמתקבל משלמים כל חודש.

       

      התשלום לביטוח לאומי קבוע כל חודש, התשלום למס הכנסה ומע"מ משתנה על פי ההכנסות לכל תקופת דיווח.

                                                        

      הוצאה מוכרת בעסק

      ישנו מושג שנקרא "הוצאות מוכרות לצורכי מס", חשוב להכיר מושג זה כשמנהלים עסק. אחרי שהגשתם את כל החומר הנדרש להנהלת חשבונות והגיעה סוף השנה מתחילים במחלקת הנהלת חשבונות לאסוף נתונים על מנת להגיש את הדו"ח השנתי למס הכנסה. בדו"ח השנתי מכניסים את כל ההכנסות של העסק וגם את ההוצאות.

       

      חשוב לדעת שלא כל ההוצאות של העסק מוכרות לצורכי מס.

       

      הוצאה מוכרת כוונתה היא לכל ההוצאות שמשמשות את העסק בהתנהלות השוטפת ומורידות את ההכנסות בפועל. אחרי שעושים סיכום של ההכנסות אל מול ההוצאות המוכרות מקבלים את הרווח או את ההפסד של העסק (מאזן או דוח רווח והפסד של העסק) ולפי זה מס הכנסה קובע את מדרגת המס לאותו עסק.

       

      הוצאות שאינן מוכרות לצורכי מס אינן נכנסות בחישוב של הדו"ח והן לא מורידות את ההכנסות בפועל, מה שגורם מצב של הצגת הכנסות יותר גבוהות למס הכנסה. הכנסות גבוהות יותר מסתכמות בתשלום גבוה יותר לרשויות המס. בהנהלת חשבונות יודעים לסווג את ההוצאות ולהסביר לכל עסק האם ההוצאות הן מוכרות או לא.

      דוח שנתי לעסק                                                    

      דו"ח שנתי לעסק הוא דין וחשבון אותו כל עוסק מחויב להגיש והוא בעצם מתבקש לשמור את כל חשבוניות ההוצאות של העסק וכמובן גם את כל חשבוניות ההכנסות של העסק. על בסיס החשבוניות הללו נערכים הדו"חות השוטפים במהלך השנה וכן גם הדו"ח השנתי בסוף השנה.

       

      הדו"ח השנתי מציג את כל הפעילות העסקית שהייתה במהלך שנת המס, כמו כן מציגים גם נתונים נוספים אודות בת/בן הזוג של העוסק, מקורות הכנסה נוספים, ביטוחים למיניהם ועוד פרטים אודות העוסק.

       

      כל עוסק צריך לדעת שכל הנתונים שמציגים בדו"ח השנתי, יכולים לבוא לטובתו לעניין זיכויים מסוימים ממס או פטורים מסוימים. לכן, יש חשיבות גדולה למתן כל הפרטים הרלוונטיים.

      בדרך כלל יועץ מס או רואה חשבון רשאי להגיש את הדו"ח השנתי, ועל כל עוסק יש את החובה להגיש את הדו"ח בצורה תקינה.

       

      בסיום הכנת הדו"ח אפשר לדעת אם העוסק שילם מספיק מס הכנסה במהלך השנה, שילם פחות מדי או שילם יותר מדי.

      אם העוסק שילם במדויק אז הכול בסדר, אם העוסק שילם פחות ממה שצריך אז יהיה עליו לשלם את היתרה ואם במקרה העוסק שילם יותר מדי, מס הכנסה ישיב לו את כספו חזרה תוך 30 יום.

       

      פתיחת עסק מול רשות המיסים – סיכום

      איך לפתוח עסק אשר עומד בכל דרישותיהן של רשויות המס ומתנהל באופן חוקי ותקין?


      במדריך זה קיבלתם מידע חשוב שיכול לעזור להתחיל את העסק שלכם בצורה נכונה וחוקית. בזמן פתיחת עסק עצמאי ובניהולו השוטף עליכם להתנהל מול 3 רשויות מרכזיות ולדווח להן על כל פעילות שאתם עושים בעסק ובין היתר גם לשלם במידת הצורך.

       

      עליכם לבחור משרד להנהלת חשבונות שיתאים לכם ויענה על דרישותיכם על מנת שיגישו את כל הדו"חות שציינו במדריך זה. בנוסף קיבלת במדריך זה ידע שיכול לחסוך לך מאות שקלים בפתיחת העסק שלך ובצעדים הראשונים שלך בעולם העסקים.

                                                     

      חשוב לדעת: לכל עסק התנהלות משלו ויש להתייעץ עם אנשי המקצוע הרלוונטיים על מנת להתנהל בצורה הטובה ביותר וכמובן גם החוקית, לכן אנחנו ממליצים לכם ליצור קשר ולקבל מידע על שירותי פתיחת עסק עצמאי.

       

       

      אנחנו מאחלים לכם בהצלחה בהמשך הדרך, משרד רואי חשבון גרינברג ישמח לעמוד לשירותכם בכל עת.

      עמית גרינברג
      עמית גרינברג

      יועץ מס ומנהל משרד גרינברג בע"מ המעניק שירותי הנהלת חשבונות, ייעוץ עסקי וייעוץ מס.

      שתפו את המאמר עם חברים
      צרו איתנו קשר

      זקוקים לייעוץ? פנייתכם חשובה לנו, אנא השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם האפשרי



        גרינברג רואי חשבון

        משרד המתמחה בהנהלת חשבונות וייעוץ מס לחברות, עסקים קטנים ובינוניים, בנוסף לכך, המשרד מציע שירות סיוע וליווי בסוגיות המס השונות הכרוכות בתהליך הרילוקיישן לכל המדינות בעולם. צוות המשרד מקצועי, אדיב ומנוסה בתחום, תוך מתן שירות מסור ואישי לפי צרכיו של כל לקוח.

        חיפוש
        אולי יעניין אותך גם...
        דילוג לתוכן