רוצה לוודא שהעסק שלך מתנהל באופן יעיל וחכם, מנהל את כל הספרים בצורה תקינה ובשורה התחתונה, חוסך כמה שיותר?
מלאו פרטים עכשיו וניצור קשר בקרוב!
למידע וייעוץ מקצועי



    למידע נוסף וייעוץ מקצועי >
    למידע נוסף וייעוץ מקצועי X
    השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם



      מדריך הקמת עסק עצמאי

      מדריך לעוסק - גרינברג
      תוכן עניינים

      כל עצמאי יודע כמה קשה זה להיות עצמאי, כמה מסים יש לשלם, ביטוח לאומי ועוד גזרות רבות אחרות שמשפיעות באופן ישיר על כיסו הפרטי. הקושי היומיומי הזה בא לידי ביטוי בדאגה ללקוחות, דאגה לגבייה, תשלומים לרשויות ולספקים ואין סוף מטלות שגוזלות זמן רב וכאב ראש לא קטן.

       

      הסטטיסטיקות שמפורסמות, לא מבשרות דברים טובים על עולמם של העצמאים ובכל מערכת בחירות כבר התרגלנו שהעצמאים לא נמצאים בראש סדר העדיפויות.

      לא פעם אני שומע תסכול מצד בעל עסק כזה או אחר ש"היה עדיף להיות שכיר" או "אם הייתי יודע, לא הייתי פותח את העסק" ועוד מגוון רחב של דוגמאות יצירתיות, מטובלות באיחולים כאלה ואחרים כלפי הרשויות והמדינה.

      יחד עם זאת, אני מאמין שאפשר להסתדר ואף לחיות די טוב כעצמאי אם מתנהלים נכון וזוכרים לקחת בחשבון כמה כללים חשובים.

       

      אישורים ברשויות

       

      הצעד הראשון בדרך לעצמאות – פתיחת תיק ברשויות המסים

      אז כמובן, כדי להיות עצמאי צריך לפתוח תיקים ברשויות ובמילים אחרות, לעדכן את המדינה שאנחנו מתחילים לעבוד כעצמאים.

      למרות שמדובר בצעד מרגש בהחלט ובעל משמעות גדולה עבורך, אף אחד לא ישלח לך פרחים או יפתח בקבוק שמפניה וכל הסיפור יסתכם במספר מסמכים שיש לחתום עליהם. בין אם מדובר על פתיחת תיק עוסק פטור או מורשה, יש לפתוח תיקים במס ערך מוסף (מע"מ), מס הכנסה וביטוח לאומי והחוק מחייב לפתוח תיקים עם תחילת הפעילות. על מנת להימנע מבעיות, מומלץ לפתוח את התיקים ברשויות באותו היום (מוזמנים לקרוא בהרחבה – איך פותחים עסק).

       

      לרשויות השונות יש דרישות רבות מבעל העסק (שחייבים לדעת ולהקפיד עליהן), בין היתר חלה חובה לרשום את כל הפעולות בעסק (הכנסות והוצאות בעיקר) בעזרת מסמכים שמתקבלים (חשבוניות למשל) והגשת דיווחים בהתאם למסמכים הללו ועוד דרישות נוספות שחוזרות על עצמן מידי חודש/שנה.

       

      אחת הדרישות העיקריות שחייבים לקחת בחשבון היא התשלומים.. כשמדובר בשכיר, המעסיק דואג לכל נושא הדיווח והתשלום לרשויות ואין התעסקות ישירה מולם, אבל כשמדובר בעצמאי, חלה עליו החובה לדווח ולשלם את מה שדורשים ממנו. יש לקחת בחשבון את תשלומי המסים כאשר אתם מתמחרים את השירות שלכם או המוצר שלכם על מנת לא להגיע למצב שיש פעילות שמייצרת הכנסות אבל אין בסוף מספיק כסף כדי לשלם לרשויות והכי חשוב, לקחת כסף הביתה.

       

      חשוב להדגיש, במס הכנסה יש מדרגות שמתחילות ב10% ומגיעות ל50%, זאת אומרת שכשמרווחים מעל כ-600 אלף ₪ בשנה יכולים להגיע למדרגה של 50% ובנוסף לזה, עוד תשלום לביטוח לאומי וזה מגיע ביחד לכ64% מסים מההכנסה החייבת – זה בלתי נתפס וחייבים לקחת זאת בחשבון כאמור.

      אחרי שהתיקים פתוחים ברשויות, אפשר להתחיל לעבוד ולספק את השירות או המוצר שלכם.

       

      יש להנפיק קבלות/חשבוניות בהתאם לאופי העסק ובמידה ויש ספרים נוספים שצריך לנהל (יכול להשתנות בין סוגי עסקים שונים), חייבים לדעת זאת מתחילת הפעילות כדי שלא תהיו חשופים לפסילת ספרים במקרה של ביקורת מס הכנסה.

       

      החוק מחייב לשמור מסמכים פיזית לתקופה של 7 שנים, זאת אומרת שמרגע שהתחלתם את הפעילות שלכם כעצמאים, צריך להתחיל לשמור מסמכים בצורה מסודרת. איזה מסמכים צריך לשמור? ראשית חשבוניות הכנסה- כל הכנסה שמתקבלת בעסק צריכה להירשם בספרי העסק (חשבונית/קבלה) ואת ספח ההעתק, יש לשמור. למזלנו, יש גם תוכנות מחשב שעושות את זה, רק צריך להקפיד לבדוק שהתוכנות האלה פועלות ברישיון.

      שנית, חשבוניות הוצאה- בהמשך נסביר מהן בדיוק הוצאות אבל גם את ההוצאות בעסק יש לשמור ע"י חשבוניות שמתקבלות בזמן רכישה. המסמך היחיד שמוכר בחוק שאתו ניתן לקזז מע"מ הוא "חשבונית מס", לכן, ברכישות עבור העסק יש להקפיד לבקש חשבונית מס ע"ש העסק בכדי שניתן יהיה לבצע רישום כיאות.

       

      בנוסף, יש לשמור מסמכים עם קשר לעסק, לדוגמא, אישורי העברות כספים, פירוט כרטיסי אשראי, פנקסי צ'קים וכד'.

       

      במידה ותבחרו לעבוד עם איש מקצוע, תוכלו לקבל הסבר מדויק יותר אודות הספרים שיש לנהל ואופן שמירת המסמכים השונים וזאת בכדי להתנהל בצורה חוקית ומסודרת.

       

      שירותי רואה חשבון

       

      הוצאה מוכרת – חברתו הטובה ביותר של העצמאי 

      סך ההכנסות בעסק (מחזור עסקי) פחות ההוצאות המוכרות נותן שורת רווח (או הפסד) בדוחות העסק ובמידה והשורה הסופית מראה רווח, בעל העסק יתחייב בגינו במס הכנסה וביטוח לאומי.

       

      כמה פעמים יצא לכם לשמוע מישהו עומד לפניכם באיזה תור ומבקש חשבונית מס על שם עסק כלשהו? כמה פעמים שמעתם דוגמה להוצאה שאפשר להזדכות עליה? אם לא הבנתם בדיוק מה הכוונה אז כאן נסביר את זה בצורה מפורטת ואיך זה כמובן יכול לשמש אתכם בעסק שלכם.

       

      ההגדרה להוצאה מוכרת היא "כל הוצאה ששימשה בייצור ההכנסה" במילים אחרות ובניסיון לפשט את הנושא, אם הצלחתם להסביר מה הקשר של ההוצאה לעסק, תוכלו לרשום אותה.

      הדוגמה הפשוטה ביותר להוצאה מוכרת היא שיווק העסק, הוצאות עבור שירותי שיווק ופרסום של העסק בוודאי עונות על הגדרת "הוצאה מוכרת" כיוון והוצאה זו, משמשת ליצירת חשיפה אשר מטרתה תוביל לקוחות לקנות את שירותי/מוצרי העסק (ייצור הכנסה). זאת רק דוגמה אחת וכמובן שיש עוד הרבה הוצאות שניתן לדרוש אבל זה צריך להיות בהתאם לאופי הפעילות וצרכי העסק

       

      איך דורשים הוצאה בכלל? זה פשוט מאוד:

       

      רכשתם מוצר לעסק? שירות לעסק? בסך הכול צריך לבקש חשבונית מס על שם העסק ועם המסמך הזה ניתן לרשום את ההוצאה בספרי העסק שמנהלים (כאמור בסעיף 1).

       

      יש מקרים בהם ניתקל בהוצאה שיש לה אופי פרטי ועסקי ביחד וצריך להכיר את ההתייחסות במקרה כזה. הדוגמה הנפוצה ביותר היא הוצאות בגין שימוש ברכב – בחלק גדול מהמקרים, עצמאי רשאי לרשום הוצאות בגין שימוש ברכב (דלק, תחזוקה וכד') אך מכיוון שהרכב משמש גם לצרכי העסק וגם לצרכים פרטיים, רשות המסים מכירה רק חלק מההוצאה הזו (45%) ואת החלק הלא מוכר בעצם לא מחשיבים כהוצאה. הוצאות מעורבות קיימות בעוד מקרים והדבר המשותף כאמור הוא שאפשר להכיר רק חלק מההוצאה ולא את כולה.

       

      חשוב מאוד להקפיד לשמור חשבוניות הוצאה של העסק, יש עצמאים שלא מקפידים על שמירת מלוא המסמכים והדבר הזה גורם לתשלום מסים גבוהה יותר (גם מס הכנסה וגם ביטוח לאומי) מכיוון ששורת הרווח בעסק גבוהה יותר אם לא רשמנו את כל ההוצאות. 

       

      לא ניתן לרשום בספרי העסק הוצאה מבלי שיש לכך אסמכתה (חשבונית מס או כל מסמך אחר שאושר) ולא ניתן לקזז מע"מ במקרה של עוסקים מורשים ככה שבמידה ובעל העסק לא דרש חשבונית או איבד חשבונית ההפסד פוגע בו גם במישור של מע"מ.

      לקוח במשרדנו חווה מקרה פחות נעים כשהחליטו לעשות לו ביקורת ספרים מטעם מס הכנסה, ללקוח לא הייתה סיבה אמתית לחשוש אבל עדיין, זה מצב לא כל-כך נעים, מלחיץ וצורך זמן.

       

      כחלק מהשאלות של הרכז במס הכנסה, נתבקשנו להראות לו חשבוניות הוצאה שנרשמו בשנים קודמות בכדי שיוכל לבדוק אותן בצורה פרטנית. מדובר בפעולה די נפוצה במקרה של ביקורת מס הכנסה וזו דוגמה לחשיבות שיש בשמירת מסמכים.

      יש לזכור שהמטרה היא להקים עסק ריווחי ולא סתם למצוא הוצאות כדי לא לשלם מס, חשוב להתנהל עם ההוצאות בחוכמה גם לצרכי מס אבל חשוב אף יותר לצרכי העסק.

      ניסיון לא לגיטימי לדרוש הוצאות פרטיות בעסק יכול להוביל במקרים מסוימים לפסילת ספרים, וזה משהו שבהחלט לא מומלץ לחוות כעצמאי.

       

      ככל שהעסק יותר ריווחי ככה משלמים יותר מס ובעצם כל עסק צריך "לאחל" לעצמו לשלם כמה שיותר מסים, אבל צריך לעשות זאת בחוכמה.

      הכלל הוא שאם נשאר לכם כסף בכיס, חלק ממנו יהיה חייב לצאת, או שזה יצא לכיס של רשות המסים, או שזה יצא כהוצאה של העסק, אין אופציה אחרת.

       

      כשבוחרים לעבוד מול איש מקצוע, תוכלו לקבל הנחיות מדויקות יותר אודות ההוצאות שתוכלו לדרוש בעסק בצורה חכמה תוך מיצוי החיסכון במס.

       

      מטבע הדברים, בעל עסק בתחילת הדרך יעדיף לחסוך בהוצאות כמה שיותר ולפעמים יעדיף גם לחסוך את שכר הטרחה של יועץ המס או רואה החשבון אבל יש הוצאות שדווקא בהן לא מומלץ לחסוך. 

      דוגמה אופיינית היא שבעל עסק שמוכר מוצר מסוים ירצה שהמוצר שלו יהיה כמה שיותר טוב וישקיע בזה כסף ומאמצים נוספים כדי שהמוצר שלו יהיה טוב

       

      אז למה שהלב של הפעילות העסקית שלו לא יתנהל במקום טוב ומקצועי? 

       

      יש לבחון היטב איזה הוצאות נצרכות לעסק (במיוחד בשלבים הראשונים) ואיזה הוצאות אפשר לוותר כדי שלאורך כל הדרך נוכל לשמור על רווח.

      לצערנו, יש גם מקרים של טעויות שצריך לקחת בחשבון שיכולות לקרות, ויכול להיות מצב של הוצאה מיותרת או בזבוז של כספים. ככל שנתכנן את הצעדים שלנו עד כמה שאפשר וככל שנדע להתייעץ עם אנשי מקצוע ככה נוכל להימנע מטעויות שיעלו לנו הרבה כסף בעתיד .

       

      דוגמה לכך היא שבחודשיים האחרונים פנו אליי 4 אנשים שונים, כולם שכירים ולאף אחד לא הייתה שום התעסקות מול מס הכנסה בעבר. כולם קיבלו דרישה דומה ממס הכנסה להגיש דוחות עבור שנים קודמות. המשותף ל4 המקרים בדיעבד, זה שכולם היו צריכים לדווח למס הכנסה ויכול להיות שהם לא ידעו מזה בכלל, או שידעו מזה והתעלמו ואז מס הכנסה בא בדרישה כזו. הדבר כמעט בכל המקרים יכול ליצור סתם חיובים גבוהים במס ולפעמים גם קנסות מיותרים ובחלק גדול מהמקרים, כשעושים דברים בדיעבד זה יכול לצאת יותר יקר.

       

      דוח שנתי למס הכנסה

       

      שנת מס מתחילה ב-1.1 ומסתיימת ב-31.12, לאורך התקופה הזו אנחנו מודדים את הפעילות העסקית שלנו ויכולים לבצע השוואות מול שנים קודמות או תקופות מקבילות. 

      אחרי שרשמנו את הפעולות של העסק לאורך שנת המס, צריך לערוך סיכום שנתי, הסיכום הזה נעשה בצורה של דוח שנתי שמגישים למס הכנסה.

      דוח שנתי מגישים בדרך כלל באמצע השנה עבור שנה קודמת, לדוגמה: הדוח לשנת 2024 יוגש ב-31.5.23.

      מטרת הדוח היא לרכז את כלל ההכנסות של מגיש הדוח מכל מקורות ההכנסה (הכנסות מעסק, ממשכורת, רווחי הון וכד') ולחשב את המס הכולל שיש לשלם.

       

      כל בעל עסק חייב להגיש דוח שנתי מדי שנה, כל עוד התיק שלו במס הכנסה פעיל. 

      הדוח מרכז את כלל ההכנסות כאמור ובנוסף מרכז ניכויים וזיכויים שניתן לדרוש במטרה להפחית את חבות המס, לדוגמה קרן השתלמות במקרה של עצמאים, מאפשרת להפחית את תשלומי המס ודוגמא נפוצה מעולם השכירים היא קבלות על תרומות. את האישורים של קרן השתלמות וקבלות על תרומות, ניתן לדרוש בדוח השנתי ולהפחית את תשלומי המסים. 

       

      כל נתון שרושמים בדוח חייב להיות מבוסס על אסמכתאות, למשל בגין תשלום עבור קרן השתלמות מתקבל אישור בסוף השנה שאותו ניתן לצרף לדוח השנתי כאסמכתה. 

      הכנסות מעסק יחושבו בדוח על סמך הרישומים לאורך השנה – סיכום ספר תקבולים ותשלומים ועריכת דוח רווח והפסד.

       

      כפי שציינתי, מטרת הדוח היא חישוב המס מה שיכול להוביל ל-3 דברים שיכולים לקרות:

      • חישוב המס בדוח יראה שצריך לשלם תוספת מס בסוף השנה כיוון ולא שולם מספיק.
      • חישוב המס יראה ששולם לאורך השנה יותר מס ממה שהיה צריך ואז יש זכאות להחזר מס.
      • חישוב המס יראה שאין יתרה לתשלום ואין יתרה להחזר.

      כדי שיהיו לנו סיכויים לקבל החזר ממס הכנסה, צריך לשלם לאורך השנה וזה נעשה בצורה של מקדמות שמשולמות כל חודש או כל חודשיים בהתאם לגודל העסק.

       

      אחרי שקיבלו במס הכנסה את הנתונים, עיבדו אותם וגזרו מאתנו מה "שמגיע" להם, הם מעבירים את הנתונים לסיבוב נוסף אצל חברינו היקרים בביטוח לאומי כדי שהם יערכו חישוב משלהם שמתבסס על נתוני הדוח.

      המשמעות בסוף של כל התהליך הזה היא שצריך להתחשב בתשלומי המסים מהיום הראשון של העסק.

      ככל שנהיה ערוכים יותר עם מסוגלות לצפות את העסק שלנו קדימה (כולל תשלומי המסים) ככה נוכל להימנע מהפתעות לא נעימות ולחיות עם פחות לחץ תזרימי בעסק.

       

      משרדנו מתמחה בין היתר בהגשת דוחות שנתיים ליחידים וחברות ומתפקידנו לדאוג לכל התהליך החל מהרישום בספרים ועד ביצוע התשלומים בסוף.

      מומלץ מאוד להיעזר באיש מקצוע בכל הנוגע להגשת דיווחים לרשויות מהרבה סיבות אבל אחת הבולטות בהן היא שהדבר בהחלט יכול לחסוך לכם הרבה מאוד כסף אם יודעים לעשות את זה נכון.

       

      בנקים ונותני אשראי

      לצורך קיום פעילות עסקית, מומלץ להתנהל עם חשבון בנק נפרד לטובת העסק ולא לערבב חשבונות עסקיים ופרטיים. 

       

      בבנק יש מספר פעולות נפוצות שמתבצעות – כניסת כספים, יציאת כספים, השקעות וחסכונות ומימון.

      אין הרבה עצמאים שלא ישמחו לחסוך בתשלומי המסים השונים אבל יש לזה גם צד אחר שהרבה לא לוקחים בחשבון. 

       

      כשאנו דורשים הוצאות בעסק או בשפה המקובלת בשוק "מייצרים הוצאות לעסק", אנחנו בעצם מקטינים את שורת הרווח במטרה לחסוך במס כפי שציינו, אבל יש עוד גורם שמסתכל על העסק והגורם הזה דווקא רוצה לראות רווח וכמה שיותר. 

       

      אם הצלחת לנחש, אז מדובר בבנק. אין הרבה ברירות כבעל עסק אלא להתנהל עם חשבון בבנק, וכידוע לבנקים יש אינטרסים משלהם ורצון "לסיים את החודש" (גם הם בסופו של דבר עסק עם רצון להרוויח) ואחד מהאינטרסים הבולטים של הבנק הוא שיהיו לו לקוחות טובים שמכניסים כסף לחשבון שבו יוכלו לעשות שימושים כאלה ואחרים ויגבו גם עמלות.

       

      ישנם מקרים שבהם בעל העסק מעוניין לקבל מימון לטובת הפעילות העסקית (הלוואה, מסגרת וכד') ובמקרה כזה, הבנק ירצה לראות דוחות של העסק.

       

      אם פעלנו במלוא המרץ על מנת להשיג הוצאות לעסק כדי להצליח לחסוך במסים וההתעסקות בהוצאות של העסק מנהלת אותנו, אז מול הבנק זה יעשה דווקא את הפעולה ההפוכה, בד"כ לא יהיה לבנק רצון לעזור או יותר נכון לקחת את הסיכון על בעל עסק שמראה רווח נמוך או בעין של הבנק "עסק שאין לו יכולת החזר הלוואה".

      אותו הדבר כמובן גם לגבי נותני מימון אחרים לדוגמת חברות ביטוח, חברות אשראי וכו'. כולם ירצו לראות דוחות של הפעילות העסקית ועסק שמראה רווחים נמוכים יכול להתקשות לקבל מימון בעת הצורך.

      לכן, יש לתכנן מראש את כל הנושא של גיוס אשראי לעסק ועדיף כמה שיותר מראש, עם כתיבת תוכנית עסקית ברורה שבעזרתה ניתן לצפות את יכולת העמידה של העסק בהחזר ההלוואה. 

       

      כמו בהרבה תחומים אחרים, גם במקרים של אשראי, חשוב לעשות השוואה בין הגופים השונים.

      המשמעות של טווח הזמן להחזר ההלוואה בתוספת הריביות והעמלות השונות יכולה להשפיע באופן מהותי מאוד על סך כל ההחזר ולכן גם אם לפעמים מדובר בשינויים יחסית מינוריים בין הגופים השונים, חשוב מאוד לעשות השוואה יסודית כדי לא "ליפול" באותיות הקטנות. 

       

      אם הגעתם למסקנה שאין שום ברירה אחרת אלא לקבל הלוואה/אשראי לעסק, חשוב לזכור שלא מדובר במתנה אלא בסכום כסף שצריך להחזיר. גובה ההחזר מאוד חשוב כיוון וזה חלק מתכנון התקציב שלכם, לדעת כל חודש איזה תשלומים העסק צריך לשלם וביניהם גם החזר ההלוואות (לפעמים זה לא כל כך ברור). אחרי שבדקתם הכל ואתם בטוחים שניתן יהיה לעמוד בגובה ההחזר, אפשר להתקדם.

       

      חשוב להדגיש, מימון לעסק בחלק מהמקרים באמת נצרך, אבל יש בו סיכונים שצריך לדעת לנהל ועדיף כמה שיותר מראש. אם חלילה ישנו מצב שלא עומדים בהחזר מסוים יכולות להיות לזה השלכות כבדות מאוד כלפי בעל העסק וממש לא מומלץ להגיע למצב כזה.

       

      דוגמא רלוונטית בין מימון חכם לבין מימון פחות חכם:

      הלוואה לצורך רכישת נכס שמניב הכנסה יכולה להיות חכמה כיוון ותיאורטית אפשר לייצר נכס בבעלות העסק שמממן את החזר ההלוואה וככה ההחזר לא נחשב לחלק מהתזרים דוגמא נפוצה מאוד זה נדל"ן- משקיע רוכש נכס ולצורך כך הוא מקבל מימון מתוך הנחה שההכנסות משכירות ישלמו את המימון שלקח.

       

      הלוואה לצורך תשלום משכורות למשל, פחות חכמה כיוון וגם בחודש העוקב יש משכורות לשלם ואז בחודש הבא יהיה צורך גם לשלם משכורות וגם לשלם את החזר ההלוואה וככה בעצם מייצרים עומס על התזרים – מוסיפים לזה את העומס של תשלומי המסים ושוב נמצאים ב"לופ" שקשה לצאת ממנו.

       

      תכנון מראש וניהול תזרים מזומנים יכול למנוע בעיות כאלה וליווי של איש מקצוע בהחלט יכול לתרום לסוגיה.

       

      אנו מעניקים שירותי ניהול תזרים מזומנים חיצוני למגוון סוגי עסקים. לקוחות שמקבלים את השירות הנ"ל יכולים לדעת בחלק גדול מהמקרים איך לתכנן את העסק ברמה של חודשים קדימה, ככה שאפשר לחשב אם אפשר לגייס עובד חדש או לא ומתי זה יהיה נכון לעסק, אם נצטרך לבצע פריסה של תשלומי מסים או לא ובין היתר גם אם אפשר לקחת מימון ולעמוד בהחזר או שזה יכול לגרום לנזק וכל דבר שקשור בהתנהלות התזרימית שאפשר לצפות.

       

      פנסיה וחיסכון ארוך טווח

      החל משנת 2017, נכנס חוק המחייב כל עצמאי להפקיד עבור עצמו לפנסיה, כמובן שזה לא נכלל במסים הרגילים שמשלמים וזה תשלום נוסף שצריך להכיר.

       

      הנושא הזה שנקרא "פנסיה" מרוחק מאוד מאנשים רבים ויש לזה מספר סיבות, אבל, למרות שמדובר בתחום מורכב מאוד, משעמם, לא ברור לגמרי, עדיין יש לזה משמעות כלכלית כבדת משקל.

       

      הדעות הקיימות בשוק בנוגע לחסכון לפנסיה חלוקות, יש כאלה שיגידו שזה כסף שהסיכוי לראותו הוא אפסי ויש כאלה שיראו בזה כמרכיב עיקרי בשמירה על רמת חיים גבוהה כשנגיע לגיל הפרישה.

      בהסבר הבא, אנחנו לא מייעצים, אלא מציגים מצב אידאלי לדעתנו ובגלל שמדובר בתחום סבוך ובעל משקל רב, אנחנו כן ממליצים להשקיע בנושא הזה ולפנות לאיש מקצוע שידע לבחון את התיק הביטוחי שלכם בצורה הטובה ביותר. 

       

      המשמעות הפשוטה של ביטוח פנסיוני היא שהיום אנחנו משלמים סכום מסוים לחברת הביטוח במטרה לבטח סכום כסף שיעמוד לרשותנו כקצבה בגיל פרישה.

       

      לדוגמה: מבוטח בן 27 משלם 500 ₪ לחודש  מתוך ההכנסה שלו לטובת ביטוח פנסיה מתוך נקודת הנחה שבעוד 40 שנה (בגיל פרישה) תעמוד לרשותו קצבת פנסיה שמייצגת חלק מההכנסה שלו נכון להיום. ככה שבגיל פרישה הוא יוכל להפסיק לעבוד ועדיין תהיה לו הכנסה קבועה.

       

      ככל שנצבור יותר כסף בקופת הפנסיה לגיל הפרישה, כך תעמוד לרשותנו קצבה חודשית גבוהה יותר.

      איך צוברים יותר כסף לפרישה? 

      • ראשית מקפידים להפקיד את הסכום שצריך להפקיד על פי חוק (נקבע לפי גובה ההכנסה).
      • גובה דמי הניהול שמשלמים לקופת הפנסיה יכול להשפיע באופן ישיר על הצבירה ולכן מומלץ לנסות להשיג תנאים אטרקטיביים ועמלות נמוכות ככל האפשר.
      • בחירת מסלול מותאם גיל יכול לסייע לצבור יותר כסף כיוון ומדובר בחיסכון ארוך טווח שיש לו את אפקט ה"ריבית דריבית". אדם צעיר יוכל להרשות לעצמו תיאורטית לקחת סיכונים גבוהים יותר מאשר אדם שנשארו לו שנים בודדות עד גיל הפרישה.

      כמובן שיש עוד דברים שיכולים להשפיע אך מומלץ להיעזר באנשי מקצוע שיכולים להתאים מסלול אישי לפי מצבכם ולפי גובה הכנסתכם.

      החשיבות של חיסכון לטווח ארוך צריכה להיות מודגשת כבר מהיום הראשון של הפעילות העסקית. לקבלת פרטים נוספים על תכנון פרישה וקיבוע זכויות פנסיוניות לחצו כאן

       

      להיות עצמאי זה לא קל, שלא יספרו לכם סיפורים, הלחץ שקיים לעצמאים זה לא משהו שניתן לתאר בכתב, צריך למכור, לנהל, לקדם ובעיקר לעבוד סביב השעון כדי שיהיה אפשרות להתפרנס, בדיוק בגלל הסיבות האלה, עצמאי לא בהכרח ירצה לעבוד באותה כמות של לחץ כשיגיע לגיל 60 לדוגמה.

       

      על מנת להגיע להגיע 60 ושתהיה אפשרות להפחית את רמת הלחץ וכמות העבודה מבלי לפגוע בגובה ההכנסה ורמת החיים, יש לדאוג לנושא החיסכון כבר מהיום הראשון של העסק – "לשים בצד שקל לבן ליום שחור" (לא עלינו).

      כשבעל עסק מרגיל את עצמו לשים כסף בצד, הדבר יכול בהחלט לסייע בזמנים קשים ולא רק בטווח הארוך כמו פנסיה אלא בכל זמן שיכול לבוא (עסק עונתי, גזרות חדשות של הממשלה, משבר הקורונה וכד').

       

      החוק אומנם מחייב להפקיד לפנסיה אבל יש עוד מגוון אפיקי חסכונות מצוינים עבור עצמאים ועבור כל אדם.

       

      אפיקים נוספים שיכולים להיות תוספת לפנסיה לדוגמה הם קרן השתלמות וקופת גמל להשקעה, בשני המקרים אפשר ליהנות מחיסכון מהותי במס הכנסה ואפילו בפטור לחלוטין ולכן אלה אופציות אטרקטיביות שמומלץ לבחון. קרן השתלמות לעצמאיים מאפשרת להפקיד עד 20,520 ש"ח בשנה (נכון לשנת 2024) אשר פטורים ממס רווח הון. בנוסף, קרן השתלמות מוכרת במס הכנסה ויכולה להפחית לכם מחבות המס השנתית.

       

      הקו המנחה שצריך ללכת לפיו כשבוחרים חיסכון ומסלול הוא התשואה ודמי הניהול, ככל שנשיג תשואה גבוהה יותר על פני תקופת זמן ארוכה יותר, ככה הצבירה תהיה משמעותית יותר ולכן השאיפה היא בין היתר להשיג את התשואה הגבוהה ביותר. בנוסף, נרצה לשלם כמה שפחות על דמי הניהול, כך שהרווחים שלנו לא ישחקו לאורך זמן.

      מומלץ לכל אדם לחסוך כסף בצד וכשמדובר בעצמאי החשיבות מתעצמת. השינוי בהכנסות אצל עצמאים קורה באופן תדיר, לא כל חודש יש את אותה הכנסה, לפעמים לקוחות עוזבים, לפעמים מצטרפים ולכן תמיד כדאי לשים כסף בצד למקרה שההכנסות בעסק יפגעו (מכל סיבה שהיא).

       

      עסק עונתי למשל צריך לתכנן את החסכונות שלו כדי שיהיה מספיק כסף לתקופה שאחרי העונה.

      עסק שיש לו הכנסות קבועות צריך לתכנן את החיסכון כחלק מההכנסה הקבועה או כאחוז מההכנסה הקבועה כי לפעמים יש הפתעות וההכנסה מצטמצמת או אפילו בשביל לבצע השקעה מחודשת בעסק.

      עסק שההכנסות שלו משתנות בהחלט צריך כבר מהיום הראשון לדאוג ככל האפשר לשים כסף בצד בכדי להיות ערוך לכל תרחיש במידה וחודש אחד לא תהיה הכנסה בכלל.

       

      חיסכון יכול להיות לטווח ארוך ויכול להיות גם לטווח קצר, יש חסכונות שאפשר לפתוח למטרה מסוימת ויש חסכונות שפשוט טוב שיהיה.

       

      המשותף לכולם הוא שזה צריך לקרות ועדיף שזה יהיה חלק מההוצאות הקבועות של העסק וחלק מתכנון התקציב ובטח שעדיף לחסוך את הכסף במקומות טובים שנותנים תשואה ראויה.

      אסור להזניח את הנושא הזה, עצמאים רבים נוטים לא לתת חשיבות גדולה לנושא החיסכון אבל זה צריך להיות כמעט בראש סדר העדיפויות מרגע שהעסק מתחיל לעבוד כי בשורה התחתונה, אם אתם לא תדאגו לעצמכם, אף אחד לא ידאג כנראה אז אין מה לבנות על זה.

       

      בחירת משרד רואה חשבון – ייעוץ עסקי צמוד לעסק

      אחרי שהכרנו את כל תשלומי החובה שיש לשלם כשמתנהלים כעצמאים והבהרנו שמדובר באחוז ניכר מההכנסה שלנו, צריך לראות איך לא משלמים תשלומים מיותרים שסתם יכבידו על ההתנהלות השוטפת.

      זהו תפקידו של רואה חשבון או יועץ מס של העסק – היועץ האישי שלכם ושל העסק שלכם.

      תפקידו של היועץ זה בראש ובראשונה להכיר אתכם ואת הפעילות שלכם על בוריה ולדעת איך למצות כל מה שאפשר על מנת שלא לשלם תשלומים מיותרים לרשויות (כמובן באופן חוקי).

       

      למשרד רו"ח שמלווה את העסק שלכם תפקידים רבים שעליכם להכיר ולדעת לנצל. שיתוף פעולה מלא בין בעל העסק לבין משרד רו"ח בהכרח ייתן לעסק סיכויים יותר טובים להצליח ולכן בחירת משרד טוב שמבין את הצרכים שלכם בהחלט חשובה מאוד.

       

       בין התפקידים השונים שמשרד רואה חשבון יכול לספק הם: 

      • הנהלת חשבונות של העסק – מדובר בלב העסק, זה השם הכולל לרישום הפעולות של העסק (כמו שציינתי בסעיף 1) וע"י הנהלת החשבונות אפשר לראות את התוצאה הכספית של העסק, אם הוא רווחי או לא.
      • ביצוע ובקרה של תשלומים לרשויות – כדי שבעל העסק לא יצטרך להתנהל בכלל מול הרשויות, משרדים רבים מציעים לבצע את התשלום בפועל עבור בעל העסק, לבחון שינוי בגובה התשלום לאורך השנה (על מנת להימנע מהפרשים ככל הניתן) ולבצע פריסות תשלומים במידת הצורך במקרים של קושי עם תזרים המזומנים.
      • ייעוץ ותכנון – ככל שבעל העסק ישתף יותר את רו"ח/יועץ המס, ככה הוא יוכל לקבל חוות דעת וייעוץ אישי מותאם לצרכיו, בניית תוכנית עסקית, ייעוץ ובחינת נתונים, ניהול סיכונים ועוד.
      • מעטפת שירותים לעסק – חלק גדול מאוד מהצרכים של העצמאים ניתן למצוא במשרד רו"ח, החל מפתיחת תיקים, ייעוץ וליווי ועד ייעוץ ותכנוני פרישה. 

      מומלץ מאוד להתחיל את הדרך העצמאית עם משרד רו"ח שרואה אתכם ויודע לתת לכם את המענה העוטף שאתם צריכים.

       

      נכון, יש לזה עלויות, אבל זה מסוג הדברים שכדאי להשקיע בהם וגם כאן, כמו במקרים רבים, מומלץ לערוך השוואה ולהבין בדיוק מה רו"ח מספק לכם/יכול לספק לכם.

      חשוב לזכור, להבדיל משכירים, על עצמאי מוטלת מלוא האחריות והלחץ שבניהול עסק וקבלת החלטות. רואה חשבון / יועץ מס טוב זה אחד שאפשר להתייעץ איתו בדיוק בנושאים האלה, גם במטרה לקבל חוות דעת מקצועית וגם כי הוא השותף שלכם בעסק ומכיר את המסוגלות של העסק לבצע שינויים כאלה ואחרים. 

      זה סוג של פסיכולוג לעסק ולבעל העסק, שצריך לדעת לנצל ולשתף לאורך כל הדרך.

       

      אם בעל העסק לא ישתמש בשירותי הייעוץ הוא יכול להיות חשוף למקרים של הפרשים לא צפויים בתשלומי המסים, או להיכנס לקשיי תזרים מכל מיני סיבות של חוסר תכנון נכון וסתם חבל.

       

      יש סטטיסטיקות שמראות שרוב בעלי העסקים סוגרים את העסק כבר בשנה הראשונה, זה משהו שאפשר לשנות בחלק גדול מהמקרים אם רק יודעים לתכנן מראש ולהכיר מראש את רוב הסיכונים והסיכויים שיש לעסק להצליח או להיכשל.

      תפקידו של רו"ח בין היתר זה גם לדעת במקרים המצערים יותר להגיד לעסק מתי צריך לעצור כי העסק מפסיד ולמנוע הפסדים גדולים יותר, גם במקרים כאלה כדאי להיות ערוכים ולהיות עם ליווי של איש מקצוע שאליו מחוברים כי גם במקרה של סגירת עסק יש פרוצדורה מסוימת שצריך לקחת בחשבון אבל לא לשם כך נכתב המדריך.

       

      משרדנו מעניק שירותי ייעוץ וליווי למגוון רחב של בעלי עסקים החל מעוסקים פטורים ועד ראיית חשבון לחברות גדולות. אנו עושים את כל המאמצים כדי שלקוחות משרדנו ייהנו מייעוץ וליווי מותאם אישית ושמים דגש על התייעלות וקידמה טכנולוגית כדי להקל על בעל העסק ולאפשר לו להתעסק רק בפיתוח ומתן שירות במקום להתעסק ברשויות.

       

      שיווק לעסק

      הדלק של הפעילות העסקית- שיווק

      כל הכבוד, עשיתם כל מה שצריך כדי להתחיל את הפעילות שלכם. בחרתם משרד רואה חשבון, במדינה כבר יודעים שפתחתם תיקים, בחרתם אפיקי חסכון שמתאימים לכם, בנק לעבוד איתו ואתם יודעים בדיוק מה אתם מוכרים לעולם, כל מה שנותר הוא לעדכן את הלקוחות שלכם שהתחלתם לעבוד.

       

      שיווק לעסק זה הבסיס, רק ככה לקוחות ידעו על קיומכם וכמה שהנושא הזה ברור, עסקים רבים בוחרים (במיוחד בימים הראשונים) לחסוך בעלויות ובין היתר בעלויות השיווק (כפי שציינו כבר).

      כשמתחילים את הפעילות העסקית יש לבחון איזה מאמצעי השיווק השונים יתאים לכם יותר, גם מבחינת עלויות וגם מבחינת יעילות.

       

      קיימים אמצעים קלאסיים יותר ומתקדמים יותר ולכל עסק שיווק מותאם עבורו וחשוב לקחת את זה בחשבון כדי לא לבזבז כסף על שיווק שלא עובד.

      למשל, לא כל עסק יכול לשווק את עצמו בצורה של "פלייר" ששמים בתיבת דואר וגם לא כל עסק שישווק את עצמו דרך ה-"פייסבוק" יקבל את התוצאות הרצויות שציפה. 

      נושא השיווק הוא קריטי בדיוק כמו שאר הנושאים הקודמים שרשמנו, דרך השיווק מגיעות ההכנסות לעסק וככל שהשיווק יותר טוב, ככה ניתן יהיה להביא הכנסות גבוהות יותר.

       

      כדאי לערוך תוכנית שיווקית מותאמת לעסק עם בעל מקצוע ואפילו עם כמה בכדי לערוך השוואה בין המוצרים השונים ולבדוק מה פועל יותר לעסק שלכם ומה לא. כל שקל בעסק חשוב ולכן עדיף לכם יהיה לנתב את הכספים למקומות הרצויים ולוודא שאתם מקבלים החזר גבוה על ההשקעה שלכם בשיווק בצורה של לקוחות בעסק.

       

      כמו בהרבה דברים אחרים, גם במקרה של שיווק יש עניין של ניסוי ותהייה, צריך להבין מה עובד עבור העסק שלכם ואם זה לא עובד אז אין עניין לחכות ולהמשיך לשלם סכומי כסף גדולים לשיווק שלא עובד.

      אל תגבילו את עצמכם עם חוזים דרקוניים שמחייבים אתכם להתחייב לתקופה מראש כי אם משהו לא עובד אז חייבים לשנות באופן מידי ולא לחכות עם זה כדי לא לבזבז כסף כאמור.

       

      ניהול עסק בין היתר מצריך התעסקות בשיווק ופיתוח, זה חלק מהיומיום של העסק וזה צריך לעבוד טוב כי זה מה שיתרום בסופו של דבר להכנסות שלכם. ככל שתיחשפו לקהלים נכונים יותר, ככה הסיכוי שלכם למכור גבוהה יותר ומבחינת העסק זה הדבר החשוב.

      אנחנו לצורך הדוגמה עובדים עם חברת "אינטרמקס שיווק דיגיטלי", בזכותה הגעתם אל התוכן הייחודי הזה. הם מלווים אותנו בכל צעד ומהווים הלכה למעשה את איש השיווק של העסק שלנו. בזכותם נחשפים אלינו עשרות רבות של בעלי עסקים שהשירות שלנו רלוונטי אליהם, ממש כמוכם, והם זוכים להכיר אותנו ואת התרומה שלנו לעסק שלהם.

       

      לסיכומו של דבר:

      אז בטח הבנתם שלהיות עצמאי זה לא פיקניק, מדובר פה על צעד משמעותי שכרוך באחריות גבוהה והתנהלות נכונה כדי להצליח.

       

      פוטנציאל הצמיחה של עצמאי תיאורטית הוא אינסופי ובעיקר אפשרי אבל מה שחוזר על עצמו הרבה במדריך הזה זה הנושא של תכנון.

       

      ככל שבעל העסק יכול לתכנן את הדרך שלו בצורה ברורה יותר, כך יהיה פשוט יותר להגיע ליעד שרוצים

      וכדי לעשות זאת, חשוב לדעת את הדברים האלה.

       

      אם אתם פותחים עסק או חברה, מרחיבים עסק או מכירים מישהו (חבר, קולגה, לקוח, בן משפחה, שכן) שפותח או מרחיב עסק או חברה- נשמח לעמוד לרשותכם, לייצג אתכם מול רשויות המס ולחסוך לכם הרבה כסף, זמן, אנרגיה וטרחה!

       

      צרו אתנו קשר עכשיו לשיחת היכרות –  ללא עלות וללא התחייבות – 072-3939688

      או השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם בהקדם!



        עמית גרינברג
        עמית גרינברג

        יועץ מס ומנהל משרד גרינברג בע"מ המעניק שירותי הנהלת חשבונות, ייעוץ עסקי וייעוץ מס.

        שתפו את המאמר עם חברים
        צרו איתנו קשר

        זקוקים לייעוץ? פנייתכם חשובה לנו, אנא השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם האפשרי



          גרינברג רואי חשבון

          משרד המתמחה בהנהלת חשבונות וייעוץ מס לחברות, עסקים קטנים ובינוניים, בנוסף לכך, המשרד מציע שירות סיוע וליווי בסוגיות המס השונות הכרוכות בתהליך הרילוקיישן לכל המדינות בעולם. צוות המשרד מקצועי, אדיב ומנוסה בתחום, תוך מתן שירות מסור ואישי לפי צרכיו של כל לקוח.

          חיפוש
          אולי יעניין אותך גם...
          דילוג לתוכן