רוצה לוודא שהעסק שלך מתנהל באופן יעיל וחכם, מנהל את כל הספרים בצורה תקינה ובשורה התחתונה, חוסך כמה שיותר?
מלאו פרטים עכשיו וניצור קשר בקרוב!
למידע וייעוץ מקצועי



    למידע נוסף וייעוץ מקצועי >
    למידע נוסף וייעוץ מקצועי X
    השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם



      זכויות והטבות של תושבים חוזרים

      תושב חוזר זכויות והטבות
      תוכן עניינים

      תושב חוזר הוא אזרח ישראלי שלא התגורר בארץ לפחות שנתיים רצופות, ניהל את חייו בארץ אחרת והחליט לשוב לארץ ולהתגורר בה.

       

      מי זכאי לקבל הטבות של תושב חוזר? אדם בוגר (בן 17 ויותר) שהיה תושב ישראל בעבר. ישראלים שעזבו את הארץ בשליחות מטעם המדינה, לא ייחשבו תושבים חוזרים בשובם. עם זאת, ישראלים שעזבו את הארץ לצורכי עסקים או לימודים אקדמיים, ייחשבו תושבים חוזרים בשובם אם הם עומדים בקריטריונים שנקבעו לתושבים חוזרים.

       

      חוזרים לארץ לאחר שהות ארוכה בחו"ל? עומדים בקריטריונים שנקבעו לתושבים חוזרים? הינה כל מה שאתם צריכים לדעת על הזכויות וההטבות המגיעות לכם.

       

      מי נחשב תושב חוזר?

      תושב חוזר הוא אזרח ישראלי שהתגורר בחו"ל תקופה ארוכה של שנתיים רצופות או יותר וניהל את מרכז חייו בחו"ל. גם אם הגיע לביקורי מולדת מדי שנה, והביקורים לא נמשכו יותר מארבעה חודשים רצופים בשנה, הוא ייחשב תושב חוזר בשובו לארץ לצמיתות.

       

      החוק הישראלי מגדיר תושבים חוזרים כבוגרים בני 17 ויותר. אך משרד העלייה והקליטה מכליל גם קטין חוזר בקטגוריית תושב חוזר; זכויות והטבות ניתנות גם לו.

      חשוב להדגיש שהגדרת תושב חוזר נחלקת לשתיים – תושב חוזר רגיל ותושב חוזר ותיק:

      1. תושב חוזר רגיל הוא יחיד ששב לישראל לאחר שהיה תושב חוץ במשך שש שנים רצופות לפחות.
      2. תושב חוזר ותיק הוא יחיד ששב לישראל לאחר ששהה בחו"ל עשר שנים רצופות ואף יותר.

      תושבים חוזרים ותיקים זכאים לזכויות ולהטבות בלעדיות שאינן ניתנות לתושבים חוזרים רגילים.

       

      תושב חוזר ותיק

      גם תושב חוזר רגיל וגם תושב חוזר ותיק צריכים להתחיל את תהליך החזרה לארץ עוד בהיותם בחו"ל. בחו"ל יש לפנות למשרד העלייה והקליטה כדי לקבל מידע ראשוני, סיוע וליווי; כדי למלא טופס תושב חוזר או טופס מדען חוזר; וכדי לקבל אישור עקרוני לזכאות למעמד תושב חוזר. האישור העקרוני תקף לחצי שנה אך אפשר להאריך אותו בפנייה חוזרת בציון מועד החזרה המדויק. כמו כן יש לפנות לקונסוליה הישראלית במקום המגורים ולהסדיר את הדרכונים, את מספרי הזהות ואת המעמד האישי של כל אחד מבני המשפחה. יש לרשום את הילדים למוסדות חינוך בארץ ולפנות למוסד לביטוח לאומי. ישראלים תושבי חוץ שלא שילמו דמי ביטוח בריאות במשך שנתיים או יותר, יכולים לפדות את החבות שלהם בתשלום מיוחד לפני שובם לארץ.

       

      עם החזרה לארץ או קצת לפני יש להגיש בקשה לבדיקת זכאות למעמד תושב חוזר במשרד העלייה והקליטה ולפנות למרשם האוכלוסין כדי לעדכן את תעודות הזהות, כדי לרשום ילדים חדשים, כדי לעדכן מעמד אישי, כדי לעדכן כתובת מגורים וכדי לקבל הטבות תושב חוזר.

       

      לאחר החזרה לארץ יש לוודא שהילדים רשומים למוסדות החינוך. תושבים חוזרים קטינים זכאים לשעות תגבור בלימודים ולהקלות בבחינות הבגרות אך רק לאחר הצגת תעודת תושב חוזר.

       

      כמו כן יש לפנות ללשכת משרד העלייה והקליטה כדי לקבל תעודת תושב חוזר או תעודת תושב חוזר ותיק,  כדי לקבל הסבר על הזכויות המגיעות לתושבים חוזרים, כדי לדבר עם יועץ תעסוקה ועם רכזי השמה, כדי לדון ביזמות עסקית, כדי לשמוע על סל הסיוע למדענים חוזרים וכדי למלא שאלון תושבות מקוצר לביטוח הלאומי.

       

      נוסף על כך יש לפנות לאגף המכס ברשות המיסים כדי לקבל את האישורים לייבוא המיטלטלין לארץ; יש לפנות למשרד הרישוי כדי להסדיר את רישיון הנהיגה; ויש לפנות למוסד לביטוח לאומי כדי להסדיר את התושבות, כדי לאשר רישום בקופת חולים וכדי לקבל אישור לתשלום קצבאות אם נמצאתם זכאים לכך.

       

      זכויות תושב חוזר

       

      זכויות תושב חוזר

      אם אתם תושבים חוזרים, ודאי שמעתם על זכויות תושב חוזר, ואתם תוהים מהן הזכויות וההטבות שמגיעות לכם. ובכן בכל הנוגע לזכויות, יש להפריד בין תושבים חוזרים ובין תושבים חוזרים ותיקים. כמו כן צריך להבין שהסיוע מתאפשר לתקופה מסוימת ולאחריה התושבים החוזרים חוזרים לסטטוס של אזרחים מן השורה.

       

      תקופת הזכאות לסיוע של משרד העלייה והקליטה היא עד 24 חודשים מיום השיבה לארץ.

       

      תקופת הזכאות לסיוע במכס היא עד תשעה חודשים מיום השיבה לארץ לתושבים חוזרים מעל גיל 18.

       

      תקופת השירות הסדיר בצה"ל איננה נמנית בתקופת הזכאות לסיוע

       

      תושבים חוזרים ותיקים זכאים לקבל הטבות מס מיוחדות שרלוונטיות רק להם. הטבת המס העיקרית היא פטור ממס על כל הכנסה שמקורה בחו"ל למשך עשר שנים. כדי לקבל סיוע התושב החוזר נדרש להגיש בקשה מקוונת לבדיקת זכאותו למעמד במשרד העלייה והקליטה. אם בקשתו מאושרת, הוא זכאי לתעודת 'תושב חוזר'. כדי לקבל סיוע כספי ממשרד העלייה והקליטה התושב החוזר נדרש לפתוח חשבון בנק בארץ. תושבים חוזרים נדרשים לעדכן את תעודת הזכות שלהם ברשות האוכלוסין וההגירה.

       

      זכויות תושב חוזר במכס

      בהיותכם תושבים חוזרים אתם ודאי תוהים לגבי זכויות תושב חוזר מכס, ובצדק. חלק חשוב מאוד בסל הסיוע שניתן לתושבים חוזרים, הוא פטור ממכס.

       

      הפטור ניתן למשך תשעה חודשים מיום השיבה לארץ. בתקופה זאת התושב החוזר יכול להשיב את המיטלטלין שלו לארץ בלי לחשוש מעיכובים במכס ובלי להידרש לתשלומי מכס גבוהים. באתר של אגף המכס ברשות המיסים אפשר למצוא מדריך מכס לתושבים חוזרים.

       

      המדריך מפרט את זכויות המכס של התושבים החוזרים, את רשימת החפצים שפטורים ממיסים, את רשימת הפריטים שאסור לייבא לארץ ואת חובת הדיווח על כספים שאתם מביאים לארץ. כדאי להיעזר במדריך המכס ולהבין איך לפעול לפני החזרה לארץ, בזמן החזרה לארץ ובתקופה שאחריה.

       

      יש להדגיש שההקלות במכס ניתנות לתושבים חוזרים שמגישים דוחות מס שנתיים, ולכן חשוב מאוד להתייעץ עם צוות רואי החשבון במשרד גרינברג לפני שפועלים להשבת המיטלטלין לארץ ולפני שפונים לאגף המכס ברשות המיסים.

       

      הטבות מס לתושב חוזר

      אם קיבלתם מעמד תושב חוזר, הטבות מס הן חלק בלתי נפרד מתהליך החזרה לארץ. חשוב לדעת שב־2008 רשות המיסים פרסמה רפורמה בהקלות מס לעולים חדשים ולתושבים חוזרים. מטרת הרפורמה היא לעודד עלייה ושיבה לארץ של ישראלים תושבי חוץ.

       

      הרפורמה הרחיבה את סל ההטבות וההקלות לתושבים חוזרים רגילים וותיקים כאחד. הרפורמה קבעה פטור ממס על הכנסות ונכסים שמקורם בחו"ל למשך עשר שנים. כמו כן הרפורמה קבעה פטור מדיווחי מס בישראל לתקופה של עשר שנים.

       

      ההכנסות שנכללות בפטור הן הכנסות ממשכורת, הכנסות מעסק, הכנסות מעבודה, הכנסות ממשלח יד, הכנסות מריבית, הכנסות מדיבידנדים, הכנסות משכירות, הכנסות מתגמולים, הכנסות מרווחי הון והכנסות ממכירת נכסים בחו"ל.

       

      אם עד הרפורמה רק תושבים חוזרים ותיקים זכו לפטור של עשר שנים, לאחר הרפורמה כל התושבים החוזרים נחשבו זכאים לפטור, ובלבד ששבו לארץ לאחר שהייה רצופה בנכר במשך שש שנים לפחות. תושבים חוזרים רגילים ששבים לארץ לאחר שהייה רצופה של חמש שנים או פחות, לא יהיו זכאים לפטור החשוב הזה, אך יהיו זכאים לכל ההקלות וההטבות האחרות המגיעות לתושבים חוזרים וכן להקלות במס על הכנסות פסיביות מנכסים שרכשו בתקופת שהייתם בנכר.

       

      תושב חוזר רגיל יהיה זכאי גם לפטור ממס על הכנסות מריבית ודיבידנדים בגין נכסים פיננסיים שרכש בתקופת שהותו בנכר. הפטור יינתן לתקופה של חמש שנים בלבד.

       

      ביטוח לאומי לתושב חוזר

       

      ביטוח לאומי לתושב חוזר

      תושבים חוזרים צריכים לחשוב על ההשלכות של ביטוח לאומי לתושב חוזר. למה הכוונה? ובכן, לפני שובם לארץ עליהם להסדיר את החובות שצברו בתקופת מגוריהם בנכר אם לא הוגדרו תושבי חוץ.

       

      אם הם שבים לארץ לאחר שהוגדרו תושבי חוץ, כל שעליהם לעשות הוא להסדיר את תשלומי דמי הביטוח הלאומי ודמי ביטוח הבריאות ולשלם אותם כסדרם ממועד שובם ארצה ואילך. כמו כן עליהם להסדיר את התושבות, לאשר רישום בקופת חולים ולקבל אישור לתשלום קצבאות.

       

      בכל הנוגע לזכאות לקצבאות, חשוב להדגיש שרק אזרחים שוויתרו על תושבותם בביטוח הלאומי בזמן שהייתם בנכר, ורק תושבים חוזרים שחזרו לארץ לאחר שהייה של פחות מ־5 שנים בחו"ל, עשויים להיות זכאים לקצבאות.

       

      ביטוח בריאות לקטינים חוזרים

      קטינים חוזרים שקיבלו הכרה ממשרד העלייה והקליטה, זכאים לביטוח בריאות כמו עולים חדשים. כדי שהמוסד לביטוח לאומי יכיר בהם כתושבים חוזרים, וכדי שיוכלו ליהנות מביטוח בריאות מלא, עליהם להירשם במשרד העלייה והקליטה עוד לפני חזרתם לארץ.

       

      תושבים חוזרים זכאים לקבל קצבת ילדים מהמוסד לביטוח לאומי אם הם חוזרים לארץ לאחר שנתיים בחו"ל ונרשמו במשרד העלייה והקליטה טרם שובם לארץ. אך אם הילדים נולדו בחו"ל, יש לרשום אותם במרשם האוכלוסין מיד עם הגעתם לארץ ולוודא שהם זכאים לקבל זכויות של תושב חוזר.

       

      קצבת אזרחים ותיקים לתושבים חוזרים

      אם אתם תושבים חוזרים בגיל הפרישה, תקבלו זכויות של תושב חוזר ותיק וקצבת אזרחים ותיקים רק אם הוכרתם תושבי ישראל. אך אם לא צברתם תקופת אכשרה, ייתכן שלא תהיו זכאים לקצבת אזרחים ותיקים אך בתנאים מסוימים תוכלו להיות זכאים לגמלה מיוחדת לאזרחים ותיקים.

       

      הגמלה המיוחדת ניתנת לתושבים חוזרים שאינם מבוטחים בביטוח אזרחים ותיקים, שבים לארץ לאחר שנות שהייה רבות בנכר ועומדים בקריטריונים שנקבעו במוסד לביטוח לאומי.

       

      תעודת תושב חוזר

       

      תעודת תושב חוזר במסלול מקוצר

      בקשה לתושבות במסלול מקוצר היא תהליך שמוצע לישראלים ששבו לארץ בלי תעודת תושב חוזר כיוון שלא עברו את התהליך המתבקש עוד בהיותם בחו"ל ולא הצהירו על כוונתם לשוב לארץ.

       

      מסלול מקוצר במשרד העלייה והקליטה מתאים לתושבים ששהו בנכר במשך חמש שנים או יותר, והם זכאים למעמד של תושבים חוזרים. מסלול רגיל במשרד העלייה והקליטה מתאים לישראלים ששבים מחו"ל בלי שקיבלו מעמד של תושבי חוץ. בשובם ארצה עליהם למלא שאלון לקביעת תושבות לחוזרים מחו"ל ולהגישו למוסד לביטוח לאומי. עליהם לצרף לשאלון מסמכים שמוכיחים את כוונתם להחזיר את מרכז חייהם לארץ כמו הסכם מכר, הסכם שכירות, חוזה העסקה ורישום למוסדות חינוך.

       

      בקשתם למעמד תושבים חוזרים תידון גם במשרד העלייה והקליטה וגם במוסד לביטוח לאומי. תשובה חיובית תזכה אותם בכל ההטבות והזכויות המגיעות לתושבים חוזרים.

       

      לפני שחוזרים לארץ מתייעצים עם משרד רואי חשבון גרינברג

      החזרה לארץ לאחר שנים רבות בחו"ל היא תהליך מורכב וסבוך. כיוון שיש לתהליך זה השלכות מיסוי חשובות ומשום שנלוות אליו זכויות והטבות רבות, אנחנו ממליצים לא לעבור אותו לבד. בין שמגיעות לכם הטבות מס לתושב חוזר, ובין שמגיעות לכם הטבות תושב חוזר ותיק, כדאי שתצרו קשר עם משרדנו לפני שאתם מגיעים לארץ, ותקבלו ייעוץ מקיף וליווי מלא בכל מה שקשור למיסוי רילוקיישן.

       

      צוות רואי החשבון של משרד גרינברג מנוסים בטיפול בתושבים חוזרים ויודעים איך להתמודד עם כל האתגרים שעלולים לעכב את קבלת הסטטוס הנכסף. אז לפני שאתם חוזרים לארץ, דברו אתנו במשרד רואי חשבון גרינברג ותבטיחו לעצמכם שיבה נעימה, קלה ומוצלחת והתחלה חדשה מבטיחה.

      עמית גרינברג
      עמית גרינברג

      יועץ מס ומנהל משרד גרינברג בע"מ המעניק שירותי הנהלת חשבונות, ייעוץ עסקי וייעוץ מס.

      שתפו את המאמר עם חברים
      צרו איתנו קשר

      זקוקים לייעוץ? פנייתכם חשובה לנו, אנא השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם האפשרי



        גרינברג רואי חשבון

        משרד המתמחה בהנהלת חשבונות וייעוץ מס לחברות, עסקים קטנים ובינוניים, בנוסף לכך, המשרד מציע שירות סיוע וליווי בסוגיות המס השונות הכרוכות בתהליך הרילוקיישן לכל המדינות בעולם. צוות המשרד מקצועי, אדיב ומנוסה בתחום, תוך מתן שירות מסור ואישי לפי צרכיו של כל לקוח.

        חיפוש
        אולי יעניין אותך גם...
        דילוג לתוכן