רוצה לוודא שהעסק שלך מתנהל באופן יעיל וחכם, מנהל את כל הספרים בצורה תקינה ובשורה התחתונה, חוסך כמה שיותר?
מלאו פרטים עכשיו וניצור קשר בקרוב!
למידע וייעוץ מקצועי



    למידע נוסף וייעוץ מקצועי >
    למידע נוסף וייעוץ מקצועי X
    השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם



      ניתוק תושבות ביטוח לאומי

      ניתוק תושבות ביטוח לאומי
      תוכן עניינים

      ניתוק תושבות הוא תהליך רשמי שמאפשר לישראלים ששוהים בחו"ל או מתגוררים בחו"ל, לנתק את הקשרים החוקיים שלהם עם מדינת ישראל ולנתק את תושבותם הישראלית. ניתוק תושבות הוא תהליך מורכב וממושך. אפשר להתחיל בו רק לאחר תקופה מסוימת של מגורים בחו"ל ולאחר שהוכח שמרכז החיים של המבקשים אינו בישראל אלא בארץ אחרת, ושהמבקשים כבר אינם תושבי ישראל בפועל.

       

      תושב ישראלי הוא אדם שמנהל את חייו בישראל, וכל הקשרים שלו – המשפחתיים, התעסוקתיים, החברתיים והמוסדיים – הם בישראל. בכל הנוגע למוסד לביטוח לאומי, תושב ישראלי הוא אדם המתגורר בישראל, מנהל חיי משפחה בישראל, עובד בישראל, מחזיק אשרת שהייה המעידה על הסטטוס האזרחי שלו או על מצב תושבותו, והוא עצמו מגדיר את עצמו ישראלי.

       

      אזרח ישראלי שהוא תושב ישראלי, רשאי להתקשר עם הביטוח לאומי על סמך הסטטוס הזה, למלא את חובותיו ולדרוש את זכויותיו. תושב ישראלי שמעוניין לנתק את תושבותו, מוותר למעשה גם על זכויותיו וגם על חובותיו כפי שנקבעו בחוק, ומסיים את ההתקשרות שלו עם הביטוח לאומי ועם מדינת ישראל.

       

      כיוון שתהליך ניתוק התושבות בביטוח הלאומי אינו עניין של מה בכך, רצוי לחשוב בכובד ראש על המשמעויות שלו ואף להתייעץ עם רואה חשבון בקיא ומנוסה ולהיעזר בו. 

       

       

      חושבים על ניתוק תושבות בביטוח לאומי ולא יודעים איפה להתחיל? הינה כל מה שאתם צריכים לדעת.

       

       

      ניתוק תושבות בביטוח הלאומי

      ניתוק תושבות ביטוח לאומי הוא תהליך בירוקרטי שמיושם בביטוח הלאומי ביוזמת הביטוח הלאומי או ביוזמתו של תושב ישראלי בתום חמש שנות היעדרות מן הארץ. אם תושב ישראלי עוזב את הארץ, ועל פי כל הגדרה חוקית חייו מתנהלים במדינה אחרת, הוא עדיין ייחשב תושב ישראלי כל עוד לא הוגדר אחרת וכל עוד לא חלפו חמש שנים מיום עזיבתו.

       

      במשך חמש השנים הללו הוא יחויב בתשלום דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות, וכל עיכוב בתשלומים עלול להשית עליו קנסות ולפגוע בזכותו לקבל שירותי בריאות בארץ או לדרוש קצבאות למיניהן.

       

      בתום חמש שנים הביטוח הלאומי יהיה רשאי לבחון את סטטוס התושבות שלו ואף לשלול אותה. לחלופין התושב עצמו יכול להגיש בקשה לניתוק תושבות אם הוא מחליט שזה הדבר הנכון בשבילו ובשביל משפחתו, ואם אין בכוונתו לשוב לישראל.

       

       

      ביטול תושבות ביטוח לאומי

       

      ביטול תושבות ביטוח לאומי

      גם ביטול תושבות בביטוח לאומי הוא לא עניין בכך. אומנם מדובר בתהליך בירוקרטי מורכב שנערך ביוזמת הביטוח הלאומי, אך לתושב עצמו יש אפשרות לעכב אותו ואף לבטל אותו אם הוא מעוניין לשמור על תושבותו.

       

      כדי לעכב את תהליך ניתוק התושבות עליו לעמוד במבחן הימים ולהתבסס על חזקת ימי השהייה בישראל.

       

      מבחן הימים

      מבחן הימים קובע שאם אדם שוהה בישראל 183 ימים רצופים ויותר, חזקה עליו שהוא תושב ישראלי.

       

      אם הוא שוהה בישראל פחות מ־183 ימים רצופים אך יותר מ־30 ימים רצופים, ייתכן שהוא איננו תושב ישראלי, ויש ליישם את מבחן הימים כדי לבדוק אם בשלוש השנים שקדמו לבדיקה הוא שהה בישראל מעל 425 ימים רצופים. אם כן, חזקה עליו שהוא תושב ישראלי. אם לא, ייתכן שהוא איננו תושב ישראלי, ואפשר להמשיך בתהליך ניתוק התושבות.

       

      בקשה להארכת תושבות

      לאחר בדיקת מבחן הימים יש להגיש בקשה להארכת תושבות, למלא שאלון לקביעת תושבות לשוהה בחו"ל, לצרף אסמכתאות המעידות על הקשרים שלו בארץ ולהצהיר ששהייתו בחו"ל זמנית.

       

      אם השהות בחו"ל היא אכן זמנית, והאזרח שוהה בחו"ל כדי לרכוש השכלה או לעבוד בעוד משפחתו נשארת בארץ, במרבית המקרים תושבותו תישמר ללא הגבלת זמן. אך אם משפחתו שוהה בחו"ל יחד אתו, ייתכן מאוד שתהליך הניתוק יימשך, והאזרח יאבד את תושבותו.

       

       

      טופס 627 ביטוח לאומי

       

      טופס 627 – ביטוח לאומי

      ישראלים שבכוונתם לצאת מהארץ לרילוקיישן, ללימודים או לכל מטרה אחרת, צריכים להודיע על כך לביטוח לאומי ולמלא טופס 627 של ביטוח לאומי – טופס 627 הוא שאלון לקביעת תושבות לשוהה בחו"ל.

      לצפייה והורדת טופס 627 – לחצו כאן

       

      אפשר למלא אותו מיד עם ההצהרה על עזיבת הארץ, ואפשר למלא אותו בתום חמש שנות שהייה בחו"ל.

       

      אף שהשאלון אינו מורכב או ארוך יתר על המידה, המידע הנאסף בו חשוב ומסייע לביטוח הלאומי לקבוע את מצב תושבותו של ממלא השאלון בזמן שהותו בחו"ל.

       

      ממלא השאלון נדרש לאפיין את השהות שלו בחו"ל ולהגדיר את מטרותיה (הגירה, לימודים, עבודה או מטרה אחרת), לציין תאריך חזרה משוער, לפרט את סוג האשרה הזרה שהוא מחזיק, לציין מי יתלווה אליו בזמן השהות בחו"ל ולמסור פרטים על נכסים שבבעלותו, על הכנסותיו ועל עיסוקיו.

       

      אפשר להגיש טופס 627 כבר בתחילת הדרך ולפני היציאה מהארץ, אפשר להגיש אותו בתום חמש שנות שהייה בחו"ל, ואפשר להגיש אותו אם חלו שינויים בנתונים שנמסרו בטופס הקודם.

       

      מומלץ מאוד לישראלים השוהים בחו"ל לעקוב אחר סטטוס התושבות שלהם באתר המקוון של הביטוח הלאומי ולהמשיך להתייעץ עם רואה החשבון האישי לכל אורך הדרך.

       

       

      ניתוק תושבות יזום

      כאמור, כדי להצהיר על סטטוס התושבות יש לשלוח לביטוח לאומי טופס 627. ייתכן שהביטוח הלאומי ייזום את תהליך ניתוק התושבות וידרוש מהתושב לשלוח טופס 627 עדכני. אך גם התושב עצמו יכול ליזום את תהליך ניתוק התושבות ולהגיש לביטוח הלאומי בקשה מוקדמת להפסקת תושבות גם אם לא חלפו חמש שנים מיום עזיבתו את הארץ.

       

      אם תושב ישראלי עזב את ישראל, ניתק קשרים עם ישראל והעביר את כל חייו לחו"ל, הוא יכול לפנות מיוזמתו לביטוח הלאומי ולבקש ניתוק תושבות. כדי לעשות זאת עליו למלא טופס 627 ולצרף אסמכתאות המעידות על ניתוק מוחלט של קשרים עם המוסדות והרשויות בישראל ועל העתקה מלאה של החיים לחו"ל.

       

      את הבקשה היזומה לניתוק התושבות עליו להגיש למחלקת ביטוח וגבייה של הביטוח לאומי באמצעות אתר האינטרנט. כיוון שניתוק התושבות הוא סופי ויש לו השלכות משמעותיות, הביטוח הלאומי ימליץ לתושב לשקול שוב את החלטתו ולשמור על תושבותו כדי להבטיח את זכויותיו הסוציאליות וכדי להמשיך ולקבל שירותי בריאות בישראל.

       

      בביטוח הלאומי מבינים שתהליך ניתוק תושבות הוא הדרגתי, ובשלבים הראשונים הוא אינו מוחלט. כיוון שהגירה לחו"ל אינה פשוטה ומשפיעה על כל אחד מבני המשפחה, רצוי לחשוב היטב לפני שמנתקים תושבות ולהיות מודעים להשלכות של התהליך.

       

       

      בדיקת התא המשפחתי

      בדיקת התא המשפחתי נערכת ביוזמת הביטוח הלאומי ולאחר הגשת טופס ניתוק תושבות ביטוח לאומי. כדי לאשר את הבקשה לניתוק תושבות הביטוח הלאומי יבחן את מצבו המשפחתי של מגיש הבקשה ויוודא שכל התא המשפחתי שלו – בני זוג וילדים – עזב את הארץ יחד אתו.

       

      אם בדיקת התא המשפחתי העלתה שמגיש הבקשה אומנם עזב את הארץ אך משפחתו נשארה בארץ, הבקשה לניתוק תושבות לא תאושר.

       

      אם אושרה בקשה לניתוק תושבות, אך בני הזוג מחליטים לחזור לארץ כיוון שמרכז החיים שלהם נותר בחלקו בארץ, סטטוס התושבות שלהם ייבדק מחדש ויאושר למפרע.

       

      אם בזמן השהות שלהם בחו"ל הם הפסיקו לשלם דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות, הם יחויבו לשלם אותם למפרע בעבור כל תקופת שהותם בחו"ל.

       

       

      שהות ממושכת בחו"ל ותשלום דמי ביטוח לאומי

      עד שיאשרו פקידי ביטוח לאומי ניתוק תושבות, על התושב להמשיך ולשלם דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות גם אם הוא העביר את מרכז חייו מהארץ לחו"ל.

       

      מי חייב בתשלום דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות?

      כל תושב ישראלי בין שהוא חי בארץ ובין שהוא שוהה בחו"ל וכל עוד לא נותקה תושבותו. תושב ישראלי שמטייל בחו"ל תקופה ארוכה ואין לו הכנסות, חייב לשלם דמי ביטוח לאומי חודשיים בסכומים שנקבעו בחוק.

       

      כדאי מאוד להקפיד ולשלם את דמי הביטוח הלאומי לכל אורך תקופת השהות בחו"ל כדי לשמור על הזכאות לשירותים ולקצבאות מהביטוח הלאומי.

       

      אזרח ישראלי שיצא לרילוקיישן בחו"ל, חייב לשלם דמי ביטוח לאומי בסכומים שנקבעו בחוק, וכל עוד לא נותקה תושבותו. אם יש לו הכנסות ממעסיק ישראלי, דמי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות ממילא מגולמים בשכר העבודה שלו ומשולמים לביטוח הלאומי, וזכויותיו נשמרות. אם יש לו הכנסות ממעסיק זר, הכנסות אלה ייחשבו פסיביות ולא אקטיביות, והוא יחויב בתשלום דמי ביטוח לאומי בסכומים שנקבעו בשומת מס ההכנסה שלו.

       

      אישה שיצאה לרילוקיישן בחו"ל, והיא נשואה לתושב ישראלי, תהיה פטורה מתשלום דמי ביטוח לאומי אם היא אינה מועסקת או אם היא מועסקת אצל מעסיק זר ורק אצלו. זכויותיה בביטוח הלאומי יישמרו. אם היא מועסקת אצל מעסיק ישראלי, דמי הביטוח הלאומי וביטוח הבריאות ממילא מגולמים בשכר העבודה שלה ומשולמים לביטוח הלאומי, וזכויותיה נשמרות.

       

      טופס 6101

       

      יוצאים לרילוקיישן ורוצים לשמור על התושבות הישראלית?

      אם יצאתם לרילוקיישן, ואתם רוצים לשמור על התושבות הישראלית, עליכם להימנע ממצב של ניתוק תושבות אוטומטי ולעמוד בכמה תנאים בסיסיים. עליכם למלא מדי שנה טופס דין וחשבון רב־שנתי שמספרו 6101 (לצפייה והורדת טופס 6101 – לחצו כאן); לשלם דמי ביטוח לאומי וביטוח בריאות מדי חודש בסכומים שנקבעו בחוק; להגיש שומת מס הכנסה להכנסות פסיביות (ממעסיק זר) ולשלם דמי ביטוח חודשיים בסכומים שנקבעו בשומה.

       

       

      מתחילים בתהליכי ניתוק תושבות? אל תעשו את זה לבד!

      בין שאתם עומדים בפני ניתוק תושבות אוטומטי, בין שפניתם לתהליך ניתוק תושבות יזום, ובין שתושבותכם נותקה, ואתם רוצים להוכיח תושבות רטרואקטיבי, אל תעשו את זה לבד. מדובר בתהליכים מורכבים וכבדי משקל שמשפיעים על הסטטוס שלכם בישראל ועל זכאותכם לשירותי בריאות ולקצבאות למיניהן.

      רוצים להתחיל תהליך לניתוק תושבות? דברו אתנו. משרד רואי חשבון גרינברג יסייע לכם לאורך כל הדרך ויעזור לכם לשמור על זכויותיכם.

       

       

      מידע נוסף על שירותי המשרד בנושא סוגיות מס ברילוקיישן: איך להימנע מכפל מס

      עמית גרינברג
      עמית גרינברג

      יועץ מס ומנהל משרד גרינברג בע"מ המעניק שירותי הנהלת חשבונות, ייעוץ עסקי וייעוץ מס.

      שתפו את המאמר עם חברים
      צרו איתנו קשר

      זקוקים לייעוץ? פנייתכם חשובה לנו, אנא השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם האפשרי



        גרינברג רואי חשבון

        משרד המתמחה בהנהלת חשבונות וייעוץ מס לחברות, עסקים קטנים ובינוניים, בנוסף לכך, המשרד מציע שירות סיוע וליווי בסוגיות המס השונות הכרוכות בתהליך הרילוקיישן לכל המדינות בעולם. צוות המשרד מקצועי, אדיב ומנוסה בתחום, תוך מתן שירות מסור ואישי לפי צרכיו של כל לקוח.

        חיפוש
        אולי יעניין אותך גם...
        דילוג לתוכן