רוצה לוודא שהעסק שלך מתנהל באופן יעיל וחכם, מנהל את כל הספרים בצורה תקינה ובשורה התחתונה, חוסך כמה שיותר?
מלאו פרטים עכשיו וניצור קשר בקרוב!
למידע וייעוץ מקצועי



    למידע נוסף וייעוץ מקצועי >
    למידע נוסף וייעוץ מקצועי X
    השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם



      להיות עוסק פטור או מורשה?

      עוסק מורשה או פטור
      תוכן עניינים

      בחרתם לצאת לדרך עצמאית? בשעה טובה! כמו כל ההתחלות גם כאן ההתחלה יכולה להיות מורכבת, מאתגרת ומלאה בלבטים. החדשות הטובות הן שברגע שתבינו את החוקים החדשים של המשחק, הכול ייעשה פשוט יותר. החוק דורש הרבה מעסקים עצמאיים – שקיפות, עבודת ניירת קפדנית ומדויקת, עמידה בתשלומים חודשיים, הגשת דיווחים תקופתיים ושמירה על זכויות עובדים. עוסקים עצמאיים צריכים להיות מודעים לחובותיהם כלפי רשויות המיסים ולמלא אותן על הצד הטוב ביותר.

      רבים מהעסקים הבוחרים לצאת לדרך עצמאית מוצאים את עצמם בראשית הדרך נבוכים ומתלבטים. ההתלבטות מתחילה לרוב בשאלת הסיווג העסקי. כל עוסק עצמאי חדש שואל את עצמו איזה עוסק אני – פטור או מורשה? ובכן זוהי שאלת השאלות וממנה הכול מתחיל. אז לפני שאתם פותחים עסק עצמאי, בִדקו מה הוא הסיווג העסקי הנכון לכם.

       

      עוסק מורשה או פטור?

      ההבדל בין עוסק פטור ובין עוסק מורשה הוא מבחן ההכנסה. על פי החוק עוסק פטור הוא עוסק שסך ההכנסות השנתיות שלו אינו עולה על 120,000 ₪ (נכון לשנת 2024), ואילו עוסק מורשה הוא עוסק שסך ההכנסות השנתיות שלו אינו פוחת מ-120,000 ₪. מבחן ההכנסה מסייע לעוסקים העצמאיים להעריך לאיזה סיווג הם שייכים ובהתאם לכך להיערך לביקור ברשויות המס.

      אומנם ההבחנה בין עוסק פטור ומורשה היא הבחנה פשוטה וקלה. עוסקים היוצאים לדרך עצמאית יכולים לשער ולהעריך מה תהיה הכנסתם השנתית ובהתאם לכך לרשום את עיסוקם ברשויות המס. עם זאת החוק מגדיר ומפרט אלו עוסקים לא יוכלו להירשם כעוסקים פטורים גם אם הכנסתם השנתית אינה צפויה לעלות על 120,000 ₪. עוסקים אלה יחויבו מלכתחילה להירשם כעוסקים מורשים ולרוב יהיו אלה בעלי מקצועות חופשיים.

       

      עוסקים שבכל מקרה יירשמו כמורשים 

      בעלי מקצועות חופשיים מסוימים ירשמו תמיד כעוסקים מורשים גם אם הכנסתם השנתית לא תעלה על הסכום המינימלי הנדרש מעסקים מורשים. ואלה הם: רואה חשבון, יועץ מס, כלכלן, עורך דין, טוען רבני, אדריכל, הנדסאי, שמאי, מתווך מקרקעין, מתווך רכב, אגרונום, רופא שיניים, רופא עצמאי, וטרינר, פסיכולוג, פיזיותרפיסט, מנהל מעבדה, טכנאי שיניים, מרצה, מורה, עוסק במקצועות הכתיבה, התרגום והעריכה, חוקר פרטי, יועץ, סוכן ביטוח, מנהל בית ספר לנהיגה, וכל כל מי שנותן שירותים בתחום הבידור ואומנויות הבמה. הסיבה לרישום בעלי מקצועות אלה כעוסקים מורשים בלבד נעוצה בכך שהשירותים שהם מספקים נחשבים כעסקאות החייבות בתשלום מס ערך מוסף.

       

      עוסק פטור – קווים לדמותו

      אחרי שהבנו מה הם התנאים הבסיסיים להגדרת עוסק מורשה או פטור, נבחן מה משמעות רישום עוסק כעוסק פטור. עוסק פטור הוא עוסק שסך הכנסתו השנתית אינה עולה על 120,000 ₪. הוא פטור מגביית מע"מ על עסקאותיו ואינו זכאי לקבל החזרי מע"מ בגין הוצאותיו. עוסק פטור מחויב בדיווחים שנתיים על הכנסותיו למע"מ, למס הכנסה ולמוסד לביטוח לאומי וצריך לעמוד בתשלומים תקופתיים. עוסק פטור יוציא ללקוחותיו דרישת תשלום בטרם קבלת התשלום וינפיק להם קבלה לאחר קבלת התשלום. עוסק פטור אינו מורשה להנפיק חשבוניות מס ללקוחותיו.

       

      עוסק מורשה – קווים לדמותו

      עוסק מורשה הוא עוסק שסך הכנסתו השנתית עולה על 120,000 ₪. הוא מחויב בגביית מע"מ על עסקאותיו וזכאי לקבל החזרי מע"מ בגין הוצאותיו. עוסק מורשה מחויב לדווח תדיר על עסקאותיו למשרדי מע"מ ולהעביר את תשלומי המע"מ שגבה. כמו כן הוא חייב לדווח באופן שוטף על הכנסותיו למס הכנסה ולמוסד לביטוח לאומי. עוסק מורשה יכול לקזז את סכומי המע"מ שגבה כנגד הוצאות העסק שלו. עוסק מורשה יוציא ללקוחותיו דרישת תשלום בטרם קבלת התשלום וינפיק להם חשבונית מס לאחר קבלת התשלום. כדאי מאוד לעבוד עם רואה חשבון לעוסק מורשה המתמחה בתחום זה.

       

      איך פותחים עסק בפועל?

      לאחר שהבנו מה ההגדרות הבסיסיות והתנאים לרישום עוסק כפטור או כמורשה, ולאחר שלמדנו מה נדרש מכל עוסק בכל הקשור לרשויות המס, נבדוק איך עושים את זה בפועל. אז איפה מתחילים? 

      גם עוסק פטור וגם עוסק מורשה מתחילים את תהליך רישום העסק במשרדי מע"מ. בעת הביקור במע"מ תמלאו את הטפסים הנדרשים לעוסק – פטור או מורשה – ותצהירו על ההכנסה השנתית המשוערת שלכם. אם נרשמתם כעוסקים פטורים אולם גיליתם לשמחתכם כעבור שנה שסך ההכנסות השנתיות שלכם עלה על 120,000 ₪, תיגשו שנית למשרדי מע"מ ותסבו את רישום העוסק שלכם מפטור למורשה. 

      התחנה השנייה שלכם תהיה במשרדי מס הכנסה. שם תגישו טפסים רלוונטיים לסיווג שלכם כעוסקים וכן תקבלו הנחיות לדיווח התקופתי הנדרש מכם. את טופס "פתיחת תיק עצמאי/ניכויים" תוכלו להוריד מאתר האינטרנט של רשות המיסים. לנוחותכם תוכלו למלא את הטופס בבית ולשלוח אותו למס הכנסה בלי להגיע למשרדים פיזית. 

      התחנה השלישית והסופית היא סניף המוסד לביטוח לאומי. במוסד לביטוח לאומי תירשמו כעובדים עצמאיים ותצהירו על העסקת עובדים אם יש לכם. כל עוסק עצמאי חייב לשלם למוסד לביטוח לאומי דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח הבריאות בעבורו ובעבור עובדיו, וזאת מדי חודש בחודשו.

       

      עצמאי? צא לדרך

      לאחר שעמדתם בכל התנאים הנדרשים מעסק עצמאי ולאחר שהשלמתם את תהליך הרישום בכל הרשויות, אתם יכולים לצאת לדרך החדשה – דרך של עבודה עצמאית, פורה, מספקת ומהנה. זִכרו שכעוסקים עצמאיים אתם חייבים לעמוד בדיווחים התקופתיים השוטפים לרשויות המס ולהתנהל בשקיפות מלאה. אה כן, ודבר אחרון – צאו לדרך ושיהיה בהצלחה!

      עמית גרינברג
      עמית גרינברג

      יועץ מס ומנהל משרד גרינברג בע"מ המעניק שירותי הנהלת חשבונות, ייעוץ עסקי וייעוץ מס.

      שתפו את המאמר עם חברים
      צרו איתנו קשר

      זקוקים לייעוץ? פנייתכם חשובה לנו, אנא השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם האפשרי



        גרינברג רואי חשבון

        משרד המתמחה בהנהלת חשבונות וייעוץ מס לחברות, עסקים קטנים ובינוניים, בנוסף לכך, המשרד מציע שירות סיוע וליווי בסוגיות המס השונות הכרוכות בתהליך הרילוקיישן לכל המדינות בעולם. צוות המשרד מקצועי, אדיב ומנוסה בתחום, תוך מתן שירות מסור ואישי לפי צרכיו של כל לקוח.

        חיפוש
        אולי יעניין אותך גם...
        דילוג לתוכן