רוצה לוודא שהעסק שלך מתנהל באופן יעיל וחכם, מנהל את כל הספרים בצורה תקינה ובשורה התחתונה, חוסך כמה שיותר?
מלאו פרטים עכשיו וניצור קשר בקרוב!
למידע וייעוץ מקצועי



    למידע נוסף וייעוץ מקצועי >
    למידע נוסף וייעוץ מקצועי X
    השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם



      פתיחת מסעדה – הבירוקרטיה וכל מה שצריך לדעת

      רואה חשבון למסעדות
      תוכן עניינים

      ענף המסעדות בישראל שופע סוגים שונים של בתי אוכל, מסעדות שף, ובתי קפה במגוון רחב של סגנונות בישול והגשה. זהו ענף משתנה בו עסקים נפתחים ואחרים נסגרים בתדירות גבוהה. חסמי הכניסה לענף המסעדות הם גבוהים, התחרות קשה ונדרשת השקעה גבוהה של הון עצמי או השגת מימון חיצוני.

       

      פתיחת מסעדה כרוכה בתנאי בירוקרטיה מחמירים להשגת רישיון עסק למסעדה, מעבר לתהליך השגרתי של פתיחת עסק. בנוסף נדרש בעל המסעדה לפתוח תיקים ברשויות המס, לנהל תזרים מזומנים, להעסיק עובדים ולנהל מלאי.  רואה חשבון למסעדות יכול להיות דמות מפתח אך כמובן שאין די באיש מקצוע אחד שיעטוף את בעלי המסעדות על מנת לקבל מעטפת שירותים מלאה.

       

      אם חלומכם הוא לפתוח מסעדה יש מספר דברים חשובים שעליכם לדעת:

       

      רישיון עסק למסעדה

      משרד הבריאות רואה את העיסוק בהכנת מזון ובחומרי הגלם הדרושים להכנתו כגורם ישיר המשפיע על בריאות הציבור. לכן גובש הצורך ברישיון עסק ייחודי להפעלת מסעדה או עסק אחר שעוסק במזון כמו קייטרינג. תקנות משרד הבריאות וחוקי העזר של הרשויות המקומיות מגדירים באופן מפורט את ההליך לפתיחת עסק שעיסוקו מזון. 

       

      טרם הקמת המסעדה, יש להגיש בקשה לרישיון עסק למסעדה במשרד הבריאות ולאחר מכן לעבור תהליך רישוי ברשות המקומית. על פי ההנחיות, תהליך הרישוי במשרד הבריאות וברשות המקומית חייב בליווי מקצועי של טכנולוג מזון או תברואן מוסמך. בתהליך נבחנים ומבוקרים תוכניות העסק, תהליכי הכנת המזון, אופן האחסון וההובלה שלו ואמצעי ההיגיינה והסניטציה. 

       

      פתיחה, ניהול תיקים ורישום ברשויות המס

      כל עסק חדש חייב ברישום ופתיחת תיק במשרד מע"מ, במס הכנסה. מרגע הרישום מחויב העסק בשורת דיווחים, תשלומים וניהול ספרים.

       

      בהתאם להוראות ניהול ספרים העסק חייב בניהול ספרי חשבונות ורישום מדויק של כל הכנסותיו והוצאותיו על פני כל השנה. בסיומה של השנה העסק מגיש דוח שנתי מס הכנסה ומשלם את המס המחושב על ההכנסות בניכוי ההוצאות המוכרות.

       

      הקמת מסעדה והניהול שלה כרוכים בהוצאות כספיות גבוהות לכן מסעדה תפתח כעוסק מורשה ובמקרים רבים כחברה בע"מ. ניתן להתייעץ עם רואה חשבון למסעדות ולהבין את המשמעויות הכרוכות בכל אחת מההחלטות.


      מתוקף כך חלה חובת דיווח על ההכנסות ועל המע"מ ששולם בגינן למשרד מע"מ בדו"ח חודשי או דו חודשי. כמו כן קיימת הזכות לקיזוז מע"מ תשומות על הוצאות ששולמו לספקים ונותני שירותים.


      יש חשיבות רבה בהכרות מעמיקה עם סעיפי ההוצאות של העסק ובעליו, שכן אלה יכולים להפחית בצורה משמעותית את חבות המס ולהפוך את העסק לכלכלי יותר.

       

      רכישת ציוד והשקעה בהקמה

      פתיחת מסעדה כרוכה בעלויות הקמה גבוהות במיוחד. לכן רצוי לתכנן ולחשב בהקפדה את עלויות ההקמה והניהול השוטף בתחילת הדרך.

       

      היעזרו בייעוץ מקצועי ונתחו את הסכומים הנדרשים לרכישת ציוד למטבח, תנורים, מקררים וציוד המיועד לשטח בו מוגש האוכל בהתאם לסוג האוכל שיוכן.

       

      חשוב להכיר שהיום ישנם פתרונות המציעים ציוד מסוים במסלול של שכירות ולאו דווקא רכישה. עסקים חדשים או אנשים המעוניינים להפחית סיכונים כלכליים בהחלט יכולים לשקול זאת.

       

      בנוסף, מסעדה חייבת בתשתית מתאימה של חשמל, ניקוז נוזלים ופינוי פסולת על פי דרישת הרשויות בתהליך הוצאת רישיון עסק מזון. בנוסף יש לקחת בחשבון עלויות השכר של הטבח, השף וצוות המסעדה ועלויות רכישה ראשונית של חומרי גלם.

       

      העסקת עובדים ותשלומים על פי חוק

      אם בעבר יכלו בעלי עסקים בתחום המסעדנות "להתעלם" מגובה התשלום לעובדיהם ולפטור זאת בתואנה כי הטיפים הם התשלום הבלעדי אז היום המצב השתנה.

       

      "חוק הטיפים" אשר נכנס לתוקפו בשנת 2019 בעצם מסדיר את נושא הטיפים והופך אותם לחלק בלתי נפרד מהשכר.

       

      כלומר הטיפים הופכים לרכיב בלתי נפרד מהשכר ויש לשלם עליהם מיסים בהתאם לחוק. לפיכך, הטיפ שמשלם הלקוח בעצם שייך למסעדה וממנו ינוכו תשלומי חובה המוטלים על המעסיק, כולל ביטוח לאומי והפרשות לפנסיה.

       

      רואה חשבון למסעדות או אפילו יועץ מס יוכלו לסייע לכם בחישוב השכר של העובדים.

       

      כלל אצבע – אם העובד מועסק בשכר שעתי אז כדאי לחשב את שכר השעה שלו כפול 1.35 ולהבין כי אלו הם עלויות המעביד. לדוגמה מלצר שמרוויח 40 ש"ח לשעה יעלה למעביד בערך 54 שקלים לשעה (הפרשות פנסיוניות, נסיעות ותשלום ביטוח לאומי).

       

      מעקב וניטור מלאי

      לחומרי גלם בתחום המזון תוחלת חיים קצרה ותוקפם קצר מועד.

       

      המשמעות היא שאם חומרי הגלם לא ינוצלו בצורה אפקטיבית עלול להיווצר הפסד במקום רווח.

       

      משמעות נוספת היא ההיבט הבריאותי. מוצרים פגי תוקף עלולים להזיק מבחינה בריאותית לציבור הלקוחות.

       

      העסק נתון לביקורות שוטפות של תברואן של משרד הבריאות ויש חשיבות גבוהה בהקפדה על שימוש בחומרי גלם שעומדים בתקנים ובדרישות. 

       

      כדי למנוע הפסדים או סיכון עבור הלקוחות, העסק צריך ניהול מלאי קפדני ושמירה על ניתוח עלויות אפקטיביות. נדרשת הקפדה על הכמויות הנכונות במנות המוגשות, מניעת בזבוז וניהול נכון של הכמויות המוזמנות מהספקים. 

       

      היעזרו באיש מקצוע – הרווח שלכם לטווח ארוך

      לסיכום, פתיחת מסעדה וניהולה הוא עסק מורכב בו נדרשת ראיה מערכתית לטיפול בתהליך הוצאת הרישיון, פתיחת תיקים ברשויות המס ולאחר מכן ניהול ובקרה של המלאי ושל צוות העובדים.

       

      כאשר אתם מתלבטים, רוצים לחסוך או ליעל כדאי להיעזר בבעלי מקצוע רלוונטיים שבקיאים ברזי החוקים והתקנות כל אחד בתחומו.

       

      זכרו כי בתחום כל-כך תחרותי צריך לזקוף לזכותם יתרונות יחסיים ואת זה תוכלו לייצר באמצעות אנשי מקצוע מעולים בתחומם.

       

      ההשקעה שלכם בטווח הקצר עתידה להשתלם בטווח הארוך, היא זו שתסייע לכם להימנע מסגירת העסק בשל אי קבלת רישיונות מתאימים, עמידה בתנאי משרד הבריאות ומתן מוצרים בריאים לקהל הלקוחות, ולא פחות חשוב מכך התנהלות פיננסית נכונה אשר תסייע לעסק להשיג רווחיות מקסימלית ולשרוד בענף המאתגר ביותר בישראל.  

       

      פתיחת מסעדה

       

      רואה חשבון למסעדות

      "אין חכם כבעל ניסיון וחכם יותר מי שלומד מניסיונם של אחרים". רואה חשבון למסעדות אשר חווה, ליווה ומכיר את כל סוגיות המסים יכול לעשות הבדל משמעותי לעסקים בענף המסעדנות.

       

      החל משלבי הליווי הראשוניים, העוברים דרך השגת מימון ראשוני, ועד החישובים השוטפים שיבטיחו עמידה בתשלומים וניהול תזרים מזומנים, יספק רואה חשבון מומלץ לענף זה ליווי צמוד וידריך את בעל העסק. 

       

      זכרו כי השקעה נבונה היא חסכון לטווח ארוך והמוחות שעומדים מאחורי המסעדה הם הנכס האמתי שלה.

       

      אנחנו מזמינים אתכם ליצור קשר עם משרדנו ונשמח לסייע ולייעץ בכל הקשור לניהול הפיננסי ופתיחת מסעדה.

      עמית גרינברג
      עמית גרינברג

      יועץ מס ומנהל משרד גרינברג בע"מ המעניק שירותי הנהלת חשבונות, ייעוץ עסקי וייעוץ מס.

      שתפו את המאמר עם חברים
      צרו איתנו קשר

      זקוקים לייעוץ? פנייתכם חשובה לנו, אנא השאירו פרטים ונציג מטעמנו יחזור אליכם בהקדם האפשרי



        גרינברג רואי חשבון

        משרד המתמחה בהנהלת חשבונות וייעוץ מס לחברות, עסקים קטנים ובינוניים, בנוסף לכך, המשרד מציע שירות סיוע וליווי בסוגיות המס השונות הכרוכות בתהליך הרילוקיישן לכל המדינות בעולם. צוות המשרד מקצועי, אדיב ומנוסה בתחום, תוך מתן שירות מסור ואישי לפי צרכיו של כל לקוח.

        חיפוש
        אולי יעניין אותך גם...
        דילוג לתוכן